В София работят 9 съвременни търговски центъра. Общата наличност на модерни търговски площи в столицата е близо 419 хил. кв. м, а показателят „отдаваема търговска площ в търговски център” е 345 кв. м на 1000 жители, сочат данни на консултантската компания Colliers за първото полугодие на 2015 г.
В битката за сърцата, времето и парите на посетителите ключовите въпросите са кои са важните фактори за потребителите при избора на мол за посещение и кое е това, което ще отличи даден мол от останалите. Отговорите им търси съвместно проучване на Colliers & GfK „Нагласи към модерните шопинг центрове в София”.
Проучването подхожда към темата от три различни гледни точки – на посетителите, на търговците и на собствениците на молове, като на всички тях са зададени едни и същи въпроси.
Така то разкрива, че при избора на мол за посетителите най-важно е удобството на локацията (за 80% от участниците в проучването), разнообразието на марките (68%) и наличието на кино (66%). За търговците локацията също е важна, както и успешната комуникация с управлението на мола. Собствениците също считат за важни добрите взаимоотношения с наемателите и приятната атмосфера в търговския център.
Общ важен фактор и за трите групи е добрият микс от наематели, става ясно при анализ на областите, в които те се припокриват.
Според посетителите на молове към момента няма нужда от нови марки на пазара. Безспорният фаворит на трите групи участници в проучването е H&M.
Трите най-важни бранда за посетителите, които трябва да присъстват в даден мол, са H&M (57%), Adidas (37%) и Zara (35%). Те са следвани от LC Waikiki, Terranova, Kenvelo, NewYorker и други.
От гледна точка на търговците, за да наемат площ в даден търговски център, в него задължително трябва да присъстват H&M (38%), Zara (32%), Peek and Cloppenburg (19%), Bershka, LC Waikiki, Terranova и други.
Забележително важна за собствениците на молове се оказва марката H&M – 100% от участвалите в проучването са я посочили като задължителна част от микса от наематели. Zara са посочили 94%, NewYorker – 59%, LC Waikiki – 59%, Peek and Cloppenburg – 47%, и други.
Така макар и с известни разлики в подреждането на марките в предпочитанията на трите групи, безспорно изглежда, че модата е основен приоритет.
Основните мотиви за посещение на мол са купуване на подаръци (86%), храна (83%) и облекло (82%).
Какво може да отличи даден мол от другите?
В търсене на конкурентно предимство силно влияние може да окаже акцентът върху маркетинговите дейности – поне това е общото в мненията на трите групи участници. Според търговците и собствениците на молове трябва да се засили рекламата, докато посетителите имат повече и най-различни очаквания, които се отнасят до услугите в мола, наличието на супермаркет, заведения за хранене, близост до метрото, безплатен паркинг, любезен персонал...
Според наемателите комуникацията със собственика на мола е важен фактор, който може да се подобри, а според собствениците това е общата атмосфера в търговския център.
Интересни събития, които биха помогнали за открояването на даден мол, са различни концерти, представления и други прояви. Високо оценени са дегустациите на храна и напитки, игрите и томболите, раздаването на мостри, базарите и фестивалите и музикалните събития.
През първото полугодие усилията на търговските центрове да се отличат един от друг навлязоха в по-зряла фаза, сочат наблюденията на консултантите. През периода се наблюдават размествания на наематели, затваряне на магазини и навлизане на нови марки.
В проучването са взели участие представители на собствениците на 9-те мола в столицата, 85 търговци, обхващащи всички категории, и 700 посетители на възраст 15-55 г. от София.
Профилът на посетителите разкрива, че те са с високо образование и високи доходи (1958 лв. среден доход на домакинство), а 81% имат кола, поради което наличието на безплатен паркинг също е фактор при избора на мол.
37% от посетителите харчат над 700 лв. на година за дрехи, а 31% - за техника. 32% дават над 300 лв. годишно за обувки.
Проучването разкрива и някои любопитни особености в навиците на потребителите. Така например се оказва, че те ходят два пъти по-често на мол, отколкото на кино или канят гости вкъщи.
98% от участниците влизат в интернет средно 9,3 пъти месечно.
Най-посещаваните центрове в София са Сердика Център (42% от посетителите), Paradise Center (38%), The Mall (37%) и Mall of Sofia (36%), сочи още проучването.


Може ли изкуственият интелект да намали броя на върнатите покупки от е-магазини?
Бездомници превзеха подлезите във Варна (СНИМКИ)
Момиче се влюби в мъж, той я продаде за проститутка
41 пияни или дрогирани водачи спипа КАТ за ден
МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Нобелов лауреат за мир: Иран използва екзекуциите като „инструмент за репресии“
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Доставиха храна на борда на "Кайрос"
Синът на Арнолд Шварценегер, Кристофър, е копие на полубрат си Джоузеф Баена
Над 500 студенти посрещат 8 декември на Пампорово
Берое и Септември завършиха 0:0
Мъж е в тежко състояние след катастрофа на пътя София-Варна