Пазарът на складови площи в България като цяло остава активен през първото полугодие. Запазва се по-силното търсене в пазарния сегмент до 500 кв.м.
От две-три години се забелязва подем в инвестициите в доходоносни имоти и същевременно се завръща и интересът от чужди инвеститори. Постепенното възстановяване на икономиката и потреблението са предпоставка за засиленото търсене на индустриални имоти, отчитат от консултантската компания БГСКЛАД.
Определено предлагането на ново строителство изостава, както заради инерцията от годините на кризата, така и поради естественото изчерпване на парцели за строителство с подходящи локации и добра инфраструктура, а също и поради времевите характеристики на строителния цикъл. Банките от своя страна предприеха по-агресивна политика за финансиране на различни инвестиционни проекти, подчертава ексклузивният оценител на компанията Веселина Генева.
Инвеститорите, които се оглеждат за покупка на терени за логистични и производствени площи, обаче не могат да „преглътнат“ факта, че на базата на цени на земя, и на цени на ново строителство тяхната възвръщаемост ще бъде в порядъка на 9 – 11 години. Търсят се проекти с възвръщаемост до 7 години, обобщава основателят на компанията Симеон Митев.
Като цяло се очертава по-добро бъдеще на модела build-to-suit (строителство по мярка), който е подходящ да се прилага както при покупка, така и за наемане на площи за определен бизнес, защото се строи по точно задание от инвеститора.
Основни проблеми остават бавните процедури по издаване на разрешение за строеж, относително високата себестойност на строителството и съответно невисоката възвръщаемост на подобни проекти, коментира ексклузивният оценител на компанията Веселина Генева. Потенциал на пазара обаче има, като основното предимство е географското местоположение на България и наличието на квалифицирана работна ръка.
Пазарът в София
Складовите площи от 1 000 до 5 хил. кв.м, които отговарят на европейските изисквания, са най-търсени в района на София през първата половина на тази година, казва Радослав Конов от БГСКЛАД София.
Данните на компанията показват, че пазарът на площи от 300 до 700 кв.м. не е особено активен и сделките са малки.
Продължава да се засилва интересът към складови и индустриални площи от логистични и производствени компании. Има обаче сериозно разминаване в търсенето и предлагането. Инвеститорите се интересуват от нови, съвременни сгради, докато предлагането е основно на стари и амортизирани бази.
Въпреки недостига на ново строителство в индустриалния и логистичен сегмент се очаква наемите да останат стабилни при нива 3,5 – 4 евро/кв.м за първокачествените индустриални и логистични площи в София и Софийска област.
Пазарът в Пловдив, Пазарджик и Стара Загора
Пазарът в Пловдив също е динамичен през първата половина на годината. Търсят се и готови проекти, и парцели за строителство. Има няколко по-значителни сделки в този сегмент, които показват увереност и спокойствие сред предприемачи и инвеститори, коментира Атанас Ласков от представителството на БГСКЛАД в Пловдив.
В Пазарджик интересът към промишления сектор, търговски бази, складове и предприятия както за наем, така и за покупка е слаб, посочва регионалният представител Мария Тенева. Близостта на Пазарджик от икономическа зона Пловдив е определящ за слабия интерес към града от страна на стратегически инвеститори. Пазара на складове и индустриални площи се движи от местни и регионални средни и малки фирми, предимно в сферата на търговията и услугите.
В Стара Загора пазарът е стабилен, като търсенето е основно за наемане на складови площи, а не за покупка, коментира Огнят Георгиев от компанията, който отговаря за региона. В тази връзка все повече се търсят помещения за ново строителство, построени с термопанели и метална конструкция и достатъчен терен около тях за маневриране на транспортни средства с изградена пълна инфраструктура.
Определено нараства интересът от страна на инвеститорите към закупуването на парцели за застрояване на складови площи. В момента това се налага като тенденция, която ще продължи да се засилва, допълва Георгиев.


Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
преди 8 години Време беше да се пробуди и индустриалното строителство. отговор Сигнализирай за неуместен коментар