Пазарът на логистични имоти в България е в застой. Това коментира по време на представянето на логистичния парк East Ring край София Владимир Гюрджиев, мениджър “Индустриални и логистични площи” в консултантската компания Forton.
East Ring е първият спекулативен проект на пазара след кризата. Инвеститорите – компанията Glorient Investment, се възползват от нарастващото търсене и липсата на достатъчно качествено предлагане и се надяват, че ще “повлекат крак” на пазара и ще стартира реализацията и на други подобни проекти.
Проекти за нови логистични, складови и индустриални пространства не липсват, но повечето отлежават в изчакване на поне един ключов наемател, защото инвеститорите не желаят да поемат прекомерни рискове, коментира още Гюрджиев.
В последните години всички новоизградени обекти в логистичния и индустриалния сегмент са build-to-suit, т. е. за собствени нужди. Много компании обаче не желаят да инвестират в такова строителство, което се явява странична за тях дейност. Те обикновено се насочват към съседните ни държави (най-вече Румъния и Сърбия), в които има избор от спекулативни проекти.
Според Гюрджиев, ако в страната ни са били реализирани повече спекулативни проекти и потенциалните инвеститори, които са правили запитвания и огледи, са имали избор измежду готови сгради, вероятно успеваемостта при привличането на чужди инвеститори в производство е щяла да е с 50-60 на сто по-висока.
Повечето компании, които биха искали да стъпят в България, първоначално “опипват почвата”, затова и не биха се впуснали в дългосрочен ангажимент, какъвто е строителството на база за собствени нужди, допълни той.
Пазарът
Недостигът на предлагане е свил празните площи до 2,4% през септември от 3,2% година по-рано, коментира Гюрджиев. Общият обем на пазара на модерни площи достига малко над 800 хил. кв. м.
Общо малко над 21 хил. кв. м са били усвоени през последната година извън столицата, като всички площи са били изградени за собствени нужди от търговски или логистични компании.
Заради недостига на качествени площи е отчетен и ръст на наемните равнища, като средният наем на кв. м се е увеличил от около 3,5 евро до 3,75 евро към септември. В района на летището в София наемите достигат в диапазона 4-6 евро в зависимост от качеството на строителството и спецификата на площите, а в източните райони на града – от порядъка на 3,5 – 4,5 евро, отново в зависимост от качеството на строителство, спецификата на самите площи и нуждите на наемателя, както и местоположението.


Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Гуцанов праща социалните по наводнените места в Бургаско
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията
НОИ даде зелена светлина на бюджета на ДОО за 2026 г.