IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо Apple не инвестира толкова в научни изследвания?

Стив Джобс твърдеше, че иновациите нямат общо с разходите за подобни дейности

20:58 | 30.11.15 г. 1
<p>
	<em>Снимка: www.pixabay.com</em></p>

Снимка: www.pixabay.com

Силициевата долина е пламнала от т.нар. изстрели към Луната. Компанията майка на Google – Alphabet, създава автономни превозни средства, удължаващи живота лекарства и роботи, приличащи на животни. Facebook разработва дронове, доставящи интернет, както и устройства за виртуална реалност, а Microsoft вече разкри новите си холограмни очила и се опитва да направи пробив в софтуера за преводи, коментира Bloomberg.

В сравнение с всичко това Apple остава значително по-спокойна. Компанията е похарчила само 3,5% (8,1 млрд. долара) от своите приходи в размер на 233 млрд. долара за фискалната 2015 г. за научноизследователска и развойна дейност (R&D). Процентът е по-малък от този на всяка друга голяма технологична компания в САЩ, сочат данни на Bloomberg. За сравнение Facebook е похарчила около 21% (2,6 млрд. долара) за R&D, производителят на чипове Qualcomm – 22% (5,6 млрд. долара), а Alphabet – 15% (9,2 млрд. долара).

Успехът на Apple опровергава общоприетото схващане, че една водеща технологична компания трябва да инвестира голяма част от средствата си за R&D, в противен случай рискува конкурентите ѝ да я надмина. Apple никога не е възприемала тази философия.

През 1998 г. Стив Джобс заяви, че иновациите нямат общо с това колко инвестира фирмата за научноизследователска и развойна дейност. Той обичаше да напомня, че когато Mac беше представен на пазара, IBM харчеше около 100 пъти повече от Apple за проучвания.

Под ръководството на главния изпълнителен директор Тим Кук Apple разчита основно на напредъка на своите доставчици, фокусирани върху ключови технологии, като чиповете, твърди Рам Мудамби, професор в бизнес училището към Temple University във Филаделфия. Размерът на Apple мотивира доставчиците да ѝ представят най-големите си технологични пробиви, добавя експертът, който учи успешни компании как да намалят бюджетите си за проучвания.

Перспективата за получаване на нов чип, екран или светкавица за камера в бъдещия iPhone помага на Apple да насочва изследванията на други компании. Американският гигант продаде повече от 230 млн. телефона iPhone миналата година и заяви, че ще похарчи 29,5 млрд. долара през следващите 12 месеца, инвестирайки в компоненти като чипове, екрани, камери и процесори. За сравнение миналата година тази инвестиция беше в размер на 24,5 млрд. долара.

„Доставчиците се надпреварват кой ще се добере пръв до бизнеса на Apple, а част от това състезание включва харченето на повече средства за R&D”, твърди Мудамби.

Apple знае, че не може да разчита на доставчиците си за абсолютно всичко. Тя увеличи значително своите разходи за проучвания през последните три години до 8,1 млрд. долара през фискалната 2015 г. от 6 млрд. долара през 2014 г. и 4,5 млрд. долара през 2013 г. Една от най-големите ѝ инвестиции е в патентоването на чип, който стои в сърцето на iPhone и iPad.

Последният чип A9, създаден за iPhone 6S и iPad Pro, е най-бързият от всеки чип на пазара, правен от ключовите компании за такива устройства. Служителите на Apple също са се увеличили значително през последните няколко години. Към 20 ноември тази година компанията имаше 135 нови работни места за инженери и дизайнери на чипове. Нарастващият бюджет за проучвания подсказва за бъдещи продукти, включително автомобила, за който вече се говори.

И все пак проучването не е всичко. През 2015 г. Apple похарчи 11,2 млрд. долара за оборудване. Става дума за разходи, които включват и изграждането на подобна на космически кораб централа. През 2016 г. тези разходи ще скочат до 15 млрд. долара. Въпреки че другите компании акцентират много повече върху проектите си, Apple пази в тайна своите, твърди Хорас Дедиу, основател на фирмата за проучвания Asymco.

Apple пести средства за R&D, но изглежда не харчи толкова много и за своите рекламни и маркетингови дейности. Компанията е дала 3,5 млрд. долара за тях през последните четири тримесечия. Google например е похарчила 8,8 млрд. долара през последните три.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:28 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 0
Patilan
преди 8 години
Мда, малко известен факт е че ябълката има минимален R&D бюджет.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още