IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Зукърбърг прави всичко, за да върне Facebook в Китай, но не успява

Платформата няма шансове като социална мрежа в страната, както заради цензурата, така и заради огромната конкуренция

17:50 | 26.02.17 г. 3
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Шансовете на Facebook да се завърне в Китай изглежда поеха в добра посока, когато един от служителите на компанията забелязва, че представител на властите пише онлайн: Властите в Пекин са гарантирали лиценз за отварянето на офис с представители в столицата, пише Wall Street Journal.

Подобни позволения обикновено дават възможност на западни фирми да направят първи стъпки в Китай. Това конкретно, което Facebook спечели в края на 2015 г., може да е било знак, че Пекин е готов да даде на компанията друг шанс да се свърже с близо 700-те млн. интернет потребители, като отваря отново пазара за американския гигант, в момент, в който възможностите му за растеж в САЩ намаляват.

Но има уловка. Лицензът на Facebook беше за три месеца, необичайно кратко. Директорите на компанията са сметнали ограничението за неочаквано и вбесяващо, коментират източници, запознати с въпроса.

Facebook така и не отваря офис в Пекин. Официалната публикация изчезна, а сега съществува само в кешираната версия на правителствения уебсайт.

„В един момент наистина имахме план да отворим офис“, коментира говорителят на Facebook Шарлийн Чиан. „Но днес нямаме“.

Епизодът е част от продължаващата история на Facebook с Китай, където компанията се опитва да се завърне. Блокирана от китайския интернет от 2009 г. насам, Facebook ухажва местните власти. Тя направи главния изпълнителен директор Марк Зукърбърг по-разпознаваем в Китай, нае директор, който познава добре китайската политика и започна да развива технологии, които ще могат да цензурират съдържание, което Комунистическата партия смята за недопустимо.

Тя отбеляза видим напредък. А докато времето тече, Facebook гледа отвън, докато китайските гиганти в сферата на социалните мрежи превземат един пазар, който можеше да бъде неин. Weibo, заедно с WeChat и QQ на Tencent Holdings, в момента доминират в Китай, а за Facebook може да е прекалено късно, твърдят представители на индустрията.

„На този етап и в този момент, на фона на WeChat, Weibo и други услуги, е безнадеждно“, коментира Кай-Фу Лий, бивш директор на Google за Китай, а в момента главен изпълнителен директор на китайския инкубатор Innovation Works.

Освен това Facebook се сблъсква с централното правителство, което обвинява социалната мрежа за размириците през 2009 г. и твърди, че Facebook може да дава гласност на дисидентите, твърдят представители на индустрията и други, които работят с регулаторите в Пекин.

„Важно е Facebook да уважава законите и регулациите в Китай“, твърди Гуо Уеймин, заместник-министър на Информационното бюро на Държавния съвет. „Китайското правителство винаги е имало открит подход към социалните мрежи. Партньорството с нови медии е приветствано от наша страна“.

Зукърбърг, който е отказал да даде интервю по темата, е казвал, че смята, че Китай е ключов за бъдещето на Facebook.

"Отдавна сме заявили, че се интересуваме от Китай и прекарваме време в разбирането и научаването на повече неща за страната“, коментира говорителката на Facebook Деби Фрост. „И все пак не сме взели решение за подхода ни към Китай“.

През 2005 г. перспективите изглеждаха по-обещаващи, тъй като Facebook регистрира „www.facebook.cn”. Тя пусна китайска версия на своя уебсайт през 2008 г.

Нещата се промениха през 2009 г., когато регулаторите блокираха Facebook и Twitter след протести в страната. Държавните медии заявиха, че лидерите на протестите са използвали социалните мрежи, за да организират всичко.

Въпреки че Facebook не може да бъде социална мрежа в Китай в момента, нейните топ директори продължават да се опитват да привличат китайски компании, които да я ползват като рекламна платформа. Главният оперативен директор на Facebook Шерил Сандбърг се срещна с малка група рекламодатели в хотел в Пекин миналото лято. Източник, запознат с Facebook, твърди, че целта е била събитието да бъде малко. Самата Сандбърг отказва да коментира. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:26 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 42 rate down comment 5
michaelis12
преди 7 години
много ясно, че нема я пуснат тая пропагандна машина на NSA, да им буни и пие мозъците на китайците и да подклажда раздори да губи времето на хората и да ги прай деггенерати, а тоя еврейн е само експонат там, нищо *** хвърлят прах в очите че е негово. Тоя фейсбоклук деебба и подлушвателницата тряя се забрани със закон във всяка една държава и онова с варбчето, гадни мрртсни пропагандни политически машини срещу хората да тея тъпотии ..... Нагледен пример в България кат го има и се види колко е проссс народа дет само кеси там вместо да прай нещо полезно ....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 32 rate down comment 5
majnata
преди 7 години
И по добре !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още