Производството на компоненти за автомобили се превърна в един от двигателите на икономиката на България. В сектора работят близо 100 предприятия, а заетите са повече от 33 хил. души. Произвеждат се автомобилни компоненти за марки като марки като Peugeot, BMW и Mercedes.
Броят на производителите на авточасти се е удвоил от 2012 г., а чуждестранните компании са привлечени от ниските данъци, евтината работна ръка и стабилната валута.
Властите в страната обаче все още се надяват пазарът да успее да привлече и голям производител на автомобили, който да открие завод, пише в анализ на Financial Times за икономиката на България.
“Автомобилният сектор е един от приоритетните високотехнологични сектори за привличане на чуждестранни инвестиции”, коментира пред изданието министърът на икономиката Божидар Лукарски. "Правната рамка дава административни и финансови стимули за привличане на инвеститори”, допълва той.
Секторът на практика използва около 1% от работната сила в страната в момента. Същевременно е генерирал продажби за 1,55 млрд. евро, според данни на Аутомотив Клъстер. Това представлява 3 на сто от брутния вътрешен продукт (БВП) на България.
"Производителността на автомобилната индустрия е четири пъти по-висока от средната за страната”, коментира и Любомир Станиславов, главен изпълнителен директор на клъстера.
Въпреки че страната набира популярност в автомобилния сектор, индустрията изостава в сравнение със съседните Сърбия и Румъния. В двете съседни държави автомобилната индустрия генерира по-висок дял от БВП. Там отдавна работят и заводи на големи производители на автомобили.
В България в момента работи само една фабрика за сглобяване на автомобили – за китайския бранд Great Wall. Заводът обаче спря работа през януари. Собственикът - Литекс Моторс, обяснява спирането с корекция на линиите за производство на нови модели. Компанията обаче не спази първоначално обявения срок за пускане на предприятието – средата на годината, и то продължава да е затворено.
Лошата инфраструктура в страната също изправя производителите пред препятствия. Ако България иска да привлече повече инвестиции, инфраструктурата трябва да се подобри, посочва изданието.
В анализа се отбелязва и концентрацията на инвестиции около Пловдив. “Тракия икономическа зона” например е привлякла 1,2 млрд. евро, от които 500 млн. евро са в автомобилния сектор, пише в анализа. В индустриалната зона присъстват британската компания William Hughes, ABB, Sensata Technologies, която откри втори завод в страната, и Magna Powertrain, сред чиито клиенти се открояват BMW и General Motors.
Само през последните 12 месеца петима нови производители на авточасти са открили обекти в “Тракия икономическа зона”, коментира пред изданието зам.-кметът на Пловдив Стефан Стоянов. "Очакваме тази тенденция да продължи и да посрещнем и европейски производител на автомобили”, допълва Стоянов.
Някои български компании от сектора обаче се изнасят в чужбина. Един такъв пример е Water Fuel Engineering, която отиде във Великобритания, но все още използва българско ноу-хау за развитие на чисти технологии. Ръководството на компанията обяснява преместването с плановете за растеж, като успехът й на Острова генерира интерес и от Германия, Турция и други страни.


Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
преди 9 години Всяка нова производствена зона е започвала от ниски нива. После нещата зависят от хората в тези зони и техните амбиции. Така е било в Япония, Южна Корея и сега в Китай и на много други места по света. Ако искаме нещо повече, трябва да предложим и повече.Не става само с "дай още".Какви са нивата на заплащане у нас, Сърбия и Румъния в този бранш? Авторът да беше казали няколко думи за това, ако не в абсолютни числа, то поне като сравнение.Не знам дали съзнателно или "случайно" но темата за цената на труда старателно се избягва (както и за качеството на този труд). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години аре па ти бе не мое секи да е на твоя акъл за 100 бонбона на месец изкарани на комарекс .... Има и такива където им се налага да бачкат в заводите, чек още малко да се вдлъбне борсата и ше останеш безработен нема страшно .... :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години поне правят нещо, за никви пари нема значение важното е, че бачкат то и преди беше за никви пари преди ги имахме също заводите ама наще пичове ги продадоа за да си купят яхти и вили ..... те и китайците бачкаха за никви пари ама те са друго племе и глей ги къде отидоха ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Е ако не ти е акъла и уменията за 500 лева, кой те бие по главата да работиш за толкова? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години грабеж и робство му се вика...смеехме се оня ден на Украйна - вместо самолети(АН) сега правят калъфки за седалки на БМВ...и всички начело с Прасенко ръкопляскат и режат лентички за откриването на завода...взеха ни всичко - нефт, газ, злато, земя...сега ни крадат труда и жилищата, до 3 г ще ни вземат и дробовете, дано се кротнат тогава... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Да ги таковам у инвеститорите.500 лева заплата.По добре и без тях отговор Сигнализирай за неуместен коментар