По-стръмно от очакваното забавяне в Китай и други развиващи се икономики дърпа надолу световната търговия, като се очаква износът и вносът да отчетат по-слаб ръст в сравнение със световната икономика като цяло през тази година, съобщава Financial Times, цитирайки нови прогнози на Световната търговска организация (СТО).
В сряда икономисти от СТО понижиха прогнозата си за растежа на световната търговия през тази година до 2,8% от предишните 3,3% и предупредиха, че оценката им остава чувствителна спрямо по-мрачните перспективи пред световната икономика. Те предупредиха още, че дори тази песимистична прогноза за световната икономика може да бъде подложена на още корекции надолу.
„Ако забавянето на световните пазари се влоши, коригираните оценки може да се окажат свръхоптимистични“, казват те. „По-бавно възстановяване от последните спадове във вноса на развиващите се страни може да намали с половин процентен пункт растежа на световната търговия през 2015 г.“.
Мрачната прогноза за световната търговия идва малко преди Международният валутен фонд (МВФ) да представи последните си оценки през следващата седмица, като се очаква фондът да намали прогнозата си от 3,3% за растежа на световната икономика през тази година.
Оценката на СТО освен това засилва усещането за особено мрачна промяна на световната икономика след глобалната финансова криза от 2008 г.
В продължение на десетилетия преди кризата световната търговия растеше два пъти по-бързо в сравнение със световната икономика, като това често бе описвано като ерата на „хиперглобализацията“, подхранвана от възхода на Китай и други развиващи се пазари.
Но заради някои мерки на Китай през първата половина на година, икономистите от СТО сега смятат, че 2015 г. ще бъде четвъртата поредна година, през която обемът на световната търговия ще остане без промяна или ще отбележи слабо понижение спрямо темпа на по-широката икономика.
Някои икономисти посочват, че тази тенденция доказва, че глобализацията е достигнала максимума си, особено след като технологичните постижения като триизмерното принтиране и по-високите разходи за труда на места като Китай карат корпорациите да намалят световните си вериги за доставки и да преместят производството по-близо до дома.
Според СТО най-голямата причина за забавянето на световната търговия остава бавното възстановяване на света след финансовата криза от 2008 г. и променящият се ритъм на това възстановяване.
Ако през последните години забавящите се икономики на Европа или САЩ дърпаха надолу световната търговия, то сега тази роля явно се играе от Китай.
Най-голямата промяна в прогнозите на СТО е по отношение на Азия, където основно заради забавящия се внос и износ на Китай прогнозираният растеж на износа е понижен до 3,1% от 5% през април. По отношение на вноса оценката е намалена почти наполовина до 2,6% от 5,1% в предишната прогноза заради влиянието на китайския внос, който отбелязва понижение от 2,2% на годишна база през второто тримесечие на 2015 г.
Според икономистите на СТО съставът на китайската търговия представя и влиянието, което има ребалансирането на модела на растеж от износ към потребление върху съседните страни и световната икономика.
Митническите статистики за август показват големи годишни спадове на стоки като желязо, стомана и вносни машини. В същото време Китай отбелязва голям ръст на търсенето на земеделски продукти, като вносът на зърнени култури е нараснал със 130%.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?