IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ако ЕС няма интерес към Балканите, Китай има!

Тихо и кротко Китай стана важен инвеститор на Балканите

17:17 | 17.09.17 г. 6
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Макар и не тайно, но тихо и кротко Китай стана важен инвеститор на Балканите. Това не бива да поражда излишна паника, но ако ЕС не се интересува от региона, ще го остави в ръцете на други, пише Михаел Мартенс във „Франкфуртер Алгемайне Цайтунг“, цитиран отДойче веле“.

Балканите не се ползват с добро име сред останалите европейци – в асоциациите на мнозина те са свързани с етнически конфликти, корупция, бедност и всякакви други злини. Често пъти това са клишета, които не отговарят на действителността в Югоизточна Европа. Но и не всяка отрицателна представа за Балканите е злобна карикатура. Не е клише обаче, че в много държави от региона независимостта на медиите е в твърде окаяно състояние – без значение кое правителство е на власт и какви възможности има да манипулира общественото мнение.

Беглият поглед върху картата показва и още един факт: Балканите са конгломерат от малки държавици, най-голямата сред които - Гърция - с едва 11 милиона жители, си остава твърде малка в европейски мащаб. Да не говорим за останалите държави. Приетата наскоро в НАТО Черна гора, например, е с население, което не е и една пета от това на Берлин.

Но големината, разбира се, не е истинският проблем на балканските държави. Финландия, Люксембург или Естония също са малки, без това да ги превръща в проблемни деца на ЕС. Балканските държави обаче, от които само няколко членуват в ЕС, са не само малки, но и икономически слаби. Тяхното незначително политическо и икономическо значение, както и географското им положение между Русия, Турция и богатия европейски Северозапад ги прави податливи на манипулации. Много се е говорило за игричките на Русия в региона или за „завръщането“ на Турция на Балканите.

Само икономическо влияние или и политическо?

Актуално изследване насочва вниманието ни към една страна, която досега често пъти е оставала незабелязана: макар и не тайно, но тихо и кротко Китай постепенно се превърна в сериозен инвеститор в Югоизточна Европа. Живеещият в Атина германски икономист Йенс Бастиан в продължение на много месеци е събирал и систематизирал данните за икономическия ангажимент на китайските компании на Балканите. Изследването е поръчано от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Да се надяваме, че и в Брюксел внимателно ще се вгледат в резултатите от неговото току-що публикувано изследване.

Защото макар и да посочва, че няма място за паника, Йенс Бастиан ясно показва бързо нарастващото икономическо влияние на Китай в региона и задава въпроса за политическите измерения на това влияние.

Авторът на изследването например предупреждава, че отпусканите от китайски банки кредити могат да вкарат балканските страни в нарастваща политическа зависимост от Пекин. От години Китай инвестира в страните от региона, най-вече в транспортна инфраструктура - пристанища, пътища и железопътни линии. Най-яркият пример е пристанището в Пирея, което изживя истински бум след като през 2009 г. китайската компания „Cosco Pacific" стана концесионер на контейнерния терминал за срок от 35 години.

Междинната равносметка е впечатляваща: преди 8 години пристанището на Пирея едва-едва влизаше в групата на двайсетте най-големи пристанища за товари в Европа, а днес то е в първата десятка. Откриването на още един терминал догодина ще го придвижи и още по-напред. Вече не е никак илюзорно Пирея скоро да се нареди сред първите 5 пристанища в Европа. Това създава спешно необходимите работни места в Гърция. Едва ли има друга, по-успешна инвестиция в Гърция за последните десет години.

Китайските кредити са добре дошли

Но китайците са активни също и на север от Гърция – най-вече в Сърбия. С китайски пари там в момента се модернизира железопътната линия между Белград и Будапеща, която скоро ще стане високоскоростна отсечка. Унгария и Сърбия обсъждаха този проект цели 10 години, но той беше задвижен едва след като китайска банка отпусна средствата за него.

Китайските банки са готови да финансират големи проекти при условие, че кредитополучателят е съгласен да ангажира и някоя китайска фирма и да позволи и китайски работници да участват в тяхното изпълнение.

Пример за това е завършеният  през 2014 година мост над Дунава в Белград. Строежът струваше 260 милиона евро, които Сърбия взе под формата на кредит от една китайска банка, а китайски работници извършиха строително-монтажните дейности. Така Белград се сдоби с едно съоръжение, от което имаше нужда за облекчаване на пътния трафик в столицата, но основните икономически ползи от проекта извлече Китай.

В изследването на ЕБВР се казва, че синдикатите, сдруженията на работодателите и регулационните органи в съответните държави още отсега апелират за това китайските инвестиции в региона да бъдат много по-внимателно наблюдавани. Твърди се също, че средносрочните перспективи за развитие на балканските държави са застрашени от гигантската им зависимост от държавните инвестиции на Китай.

ЕС е длъжен да показва повече интерес

Рискуват ли Балканите да се превърнат в китайска колония пред вратите на ЕС? Не, това би било пресилено. И с право в изследването се казва, че няма нужда от  разпалване на истерия. Европейският съюз и съседните държави от региона страни си остават най-важните партньори на Балканите. Китайските инвестиции и кредити са само едно добре дошло и често пъти смислено допълнение – например в Пирея.

Но настъплението на китайците на Балканите показва и нещо друго: ако ЕС не се интересува от региона, ще го изостави в ръцете на други. При това никъде другаде по света ЕС не е възприеман толкова сериозно, колкото между Сараево, Тирана, Белград и Скопие. Ако някъде в света ЕС разполага със силно външнополитическо влияние, което да му позволи да променя нещо - това е именно на Балканите. ЕС само трябва да го пожелае.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:24 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Азия виж още

Коментари

6
rate up comment 1 rate down comment 0
bgMan
преди 6 години
*** те шефовете са едни и същи, целта на глобализацията си е една и съща.Какво значение има коя точно ще е фирмата след като това нищо няма да промени?Ся ако сте последователни след няколко години трябва да почнете да мразите Китай и да плюете по него, защото схемата ще е същата - главоломно нарастващ китайски дълг, който никога няма да може да бъде изплатен, но пък за сметка на това ще имаме китайска производствена, търговска и строителна доминация, която почти никой няма да може да конкурира (освен САЩ, UK и само отчасти Европа).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 3
michaelis12
преди 6 години
не не не, Китай вече са отделна фирма не работят за Запада повече, тука става въпрос коя фирма ше е водещата във глобализацията, защото такава ше има под една или друга форма .... Поради деббилния капиталистически нрав на Запада той няма да е водещия, щот са грабители, а ше е Китайския щот са строители. Русофили тука в сметката въобще нема, Русия не играе в сметката за икономическия водач на тях играта им е съвсем друга и изобще те нямат никкъв шанс да се конкурират икономически било със Запада било с Китай тъй, че не ги намесвай ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 1
bgMan
преди 6 години
Абе ей......., ти или не си изтрезнял или си ддрогиран и не можеш да мислиш. Не съм казвал неща, които твърдиш, че съм казал.Единствено твърдя, че САЩ и Китай работят за едни и същи хора, и са един и същи инструмент за постигането на една и съща глобална цел.А проссти американофили и русофили се дърлят по форумите денонощно да доказват няк'ви измишльотини.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 6 rate down comment 4
michaelis12
преди 6 години
ми bgMana ако имаш парите и познанията построй ти една железопътно високоскоростна отсечна София-Бургас, София-Варна, София-Истанбул, София-Белград или Варна-Буграс и т.н. където хората да могат да отскачат до морето за 1 час вместо за 5 въпреки магистралите на Боце дет повече от половината *** ги бяха напрайли, Боце само ги довърши и нишо повече ..... Или пък напрай завод за чипове и процесори, то ние имахме вече такъв в Правец ама сега го нема, щом смяташ, че Китай са кеннефи ..... а да те питам Китайски тероризъм видел ли си некъде ?!, защото аз от Американската глобализация и сега го виждам ....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 4
bgMan
преди 6 години
За тия маймунки с минусчетата:"Когато Си Дзипин се изправи в Давос януари тази година и направи една красноречива защита на глобализацията, всъщност той защити американския ред и мълчаливо призна, че негова алтернатива на този етап няма. Китай е сред най-големите бенефициенти на глобализацията, ръководена от САЩ, и би била най-голямата губеща страна, ако светът стане по-протекционистичен."
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 11 rate down comment 8
bgMan
преди 6 години
Ако все още има някой неразбрал - това е втори опит на глобализацията да подчини и лапне целия свят.Първият опит беше чрез САЩ.Иначе шапката си остава една и съща.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още