Както и се очакваше, веднага след местните избори беше публикуван проектобюджетът за следващата година, изготвен от Министерството на финансите. Проектът, освен че актуализира тихомълком бюджета за 2015 г. в посока по-голям дефицит, почива на няколко изключително оптимистични допускания и подценява редица рискове, които биха могли да се материализират следващата година, коментира Десислава Николова от Института за пазарна икономика (ИПИ).
Накратко, проектобюджетът и придружаващата го средносрочна рамка залагат следните параметри за 2016 г.: касов дефицит в консолидирания бюджет от 2% от БВП (спрямо 3,3% през 2015 г.), икономически растеж от 2,1% (спрямо 2% през 2015 г.), ръст на приходите в консолидирания бюджет с 1,35 млрд. лева и ръст на консолидираните разходи с 271 млн. лева.
На пръв поглед няма нищо притеснително в бюджета и рамката за следващите три години. Дори тези, които си спомнят предишната средносрочна рамка (която придружаваше бюджета за 2015 г.) и които милеят за фискалното здраве, би трябвало да се зарадват. Повод за радостта им трябва да бъде фактът, че новата рамка предвижда по-нисък дефицит за следващата година от 2% спрямо 2,5% в миналогодишния план.
С това, общо взето, се изчерпват радостните новини в проектобюджета за 2016 г. Макрорамката и самият бюджет разкриват няколко сериозни проблема на фискалната политика и почиват на редица рискови допускания.
Първият проблем е, че законопроектът за държавния бюджет за 2016 г. предвижда и негативна актуализация на бюджета за 2015 г., която се прокрадва „по терлици” в преходните и заключителни разпоредби на законопроекта. Негативна, защото вдига очаквания касов дефицит за 2015 г. от 3% първоначално (според сега действащия закон за бюджета) до 3,3% от БВП. И това при положение, че икономическият растеж тази година е по-висок от очаквания от правителството, събираемостта на приходите е далеч по-добра от планираната, а до август месец (последния, за който има данни) бюджетът е на излишък от 622 млн. лева. С други думи последните 4 месеца ще се харчи ударно, за да може годината да завърши с дефицит от 3,3% от БВП.
Предложената актуализация реално признава провала на правителството да постигне планираното свиване на редица разходи и консолидация на бюджета през 2015 г., като свие дефицита от 3,7% през 2014 г. до 3% през настоящата година. Най-видимият провал е при разходите за персонал, които трябваше да се свият с 10% във всички ведомства тази година, но редица ведомства просто игнорираха тези указания. Иронично, точно провалилите се ведомства ще бъдат „възнаградени” с повече пари за персонал с ревизията на бюджета.


Момиче се влюби в мъж, той я продаде за проститутка
41 пияни или дрогирани водачи спипа КАТ за ден
МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
Нобелов лауреат за мир: Иран използва екзекуциите като „инструмент за репресии“
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Мъж е в тежко състояние след катастрофа на пътя София-Варна
Делян Добрев: Предишният вариант не беше бюджетът на ГЕРБ
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
преди 10 години Фалитът се прикрива още за година-две докато скрият откраднатото.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Много изречения, ала нито една дума, че ставащото е при наличие на сгрешена парична система.Одобреният проект за прокризисен държавен бюджет подсигурява развитие на катастрофални стопански кризи и провал на правителство. отговор Сигнализирай за неуместен коментар