IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Oправдано ли е изобщо емитирането на нови външни дългове?

В полемиката около новия дълг на България не се чуха истински пропазарни предложения, пише в анализ Даниел Василев от ЕКИП

16:18 | 28.02.15 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Oправдано ли е изобщо емитирането на нови външни дългове?

Преди около десетина дни стана ясно на широката публика, че правителството ще емитира нов външен дълг на стойност до 8 млрд. евро (приблизително 16 млрд. лева) под формата на облигации в рамките на периода 2015-2017 г. Тази новина поляризира коментаторите и обществеността на два лагера: защитници на дълга (предимно "десните" анализатори и интелектуалци) и критици на дълга (респективно, най-вече представени от "левите").

В този дебат обаче се пропусна същината на въпроса – оправдано ли е емитирането на нови външни дългове изобщо и какви са заплахите от това действие на правителството, пише свой анализ Даниел Василев от Експертния клуб за икономика и политика (ЕКИП).

Както изтъкват някои от защитниците на новия дълг, част от него ще бъде насочена към изплащане на стари задължения. Според Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2015-2017 г., през тази и следващите две години ще се погасят дългове и ще се покрият разходите по обслужването им на обща стойност 14 млрд. лева, като остатъкът до 16-те млрд. би трябвало да отиде за изплащане на бюджетни дефицити.

Мнозина правилно посочват, че емитираният от предишните правителства дълг и лихвите към него, чиито падеж настъпва през 2015, 2016 и 2017 г., трябва да бъде изплатен и това е бюджетно задължение, от което няма как да се избяга. Също вярно е, че пазарните лихви, при които държавата емитира дълг, към средата на февруари са ниски – лихвата по 10-годишен дълг в евро е 2,25%, а лихвата по 2-годишен дълг в евро е 0,8%. Както и че не е задължително да се изтегли цялото количество дълг.

Според тези, които приемат идеята за дълга като благоразумна, чрез емитирането на нов дълг за следващите три години общото му ниво няма да се увеличи, а ще се задържи на същото равнище. Някои дори предполагат, че „може да се постигне спестяване на разходи за лихви именно заради новите емисии, които са с рекордно ниски лихви“.

Както се вижда от предвижданията в Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2015-2017 г., въпреки номинално по-ниските лихви най-вероятно ще се случи обратното. Лихвите по външните дългове за периода се очаква да нараснат спрямо брутния вътрешен продукт, като ръстът им ще дойде точно от лихвите по външните дългове:

Източник: Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2015-2017 г.

Но въпреки, че по-голямата част от новия дълг през тази и следващите две години ще бъде разходена за покриване на стари задължения и дори ако прогнозите на икономистите се сбъднат (т.е. лихвите по дълговете спаднат), все пак имаме две възражения срещу безкритичното подминаване на бюджетните дефицити и емитирането на дълг като начин за погасяването на стари плащания.

Първо, идеята за бюджетни дефицити е нещо, което всеки пропазарно настроен би следвало по презумпция да критикува. По-голям държавен бюджет означава, че повече пари ще бъдат иззети от индивидите и преразпределени. Така на практика в реалната икономика – т.е. частният сектор, който е действителният производител на богатството – остават по-малко средства, при равни други условия. Посоката на това разпределение е най-вече към самата администрация и към непродуктивни и често популистки проекти, като санирането на панелните блокове, както и към свързани с властта фирми и организации. Респективно, защитниците на свободния пазар би следвало да бранят ходовете за либерализацията на пазара, а не да опитват да аргументират дълг, който просто ще увеличи неефективните политики на правителството на гърба на данъкоплатците и ще доведе до още по-голяма намеса на държавата в икономиката.

Второ, въпреки че дългът, който предишните правителства са натрупали, трябва да бъде изплатен на датата на падежа (както и дълговете, които ще падежират през 2016 и 2017 г.), това отново не е аргумент в подкрепа на поемането на още дългове. Дори и да се сбъдне предположението, че посредством новия дълг няма да се увеличи общото количество дълг към БВП – както прогнозират и данните на правителството – той все пак е дълг. Макар лихвите по него да са по-ниски от лихвите по други стари задължения те отново ще се поемат от данъкоплатците. С други думи и в този случай ще имаме изземане на средства от производствения сектор и от индивидите, които ще бъдат принудени да плащат заеми, които не са взели самите те и които най-вероятно ще се похарчат анти-продуктивно.

С други думи тук нямаме разрешаване на икономически проблем, а поддържането му – дотолкова, доколкото лихвите по държавните заеми са негативни за икономиката като цяло.

Освен всичко поемането на нови задължения не е единственият начин да се финансират стари такива. Правилното действие на правителството в случая – а и във всеки друг случай, когато става въпрос за дългове – би било да финансира старите си задължения като приватизира държавни предприятия, организации (например музеите и болниците), услуги (образованието, спестяването за пенсии и здравното осигуряване) или като спре част от безсмислените си и скъпи дейности, а не като продължи да облага данъкоплатците с дългове.

В полемиката около дълга не се чуха истински пропазарни предложения. Имплицитно се прокрадва идеята за точно обратното – коалицията между ГЕРБ и РБ най-вероятно ще абдикира от провеждането на правилни реформи, което е видно от заложените бюджетни дефицити за тази и следващите две години и от поемането на дълг за период от 3 години. А именно това е позицията, който би трябвало да защитават "десните" експерти, вместо да коментират как новият дълг ще е безвреден и дори полезен за икономиката: за намаляване на ролята на държавата в икономиката и редуциране на правителствените дългове върху плещите на гласоподавалите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:02 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

6
rate up comment 32 rate down comment 2
vzhekoff
преди 9 години
Как за 10 г. 60%, бе пич ? Тук за 2г. вдигнаха от 18 и малко на почти 30%. Сложи средногодишно задлъжняване по 5% и сегашна база от 30% и ще стигнеш 60% към 2020г. Но аз мисля, че няма да се разминем с 5% на година, защото делът на лихвите ще расте с растежа на дълга, освен това ако пуснат заем с плаваща лихва, вероятно ще оберем и предстоящите глобални лихвени покачвания. Така по-скоро през 2020г. ще сме се поздравили с едни 80% от БВП-то и юруш към фалита.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 27 rate down comment 0
balkando
преди 9 години
Демагогията си личи по липсата на точни цифри - колко се плаща сега годишно, колко ще се плаща след това при 14 или 16 млрд., къде се предвижда да отидат конкретно 2-4 мрд. над необходимите за старите задължения. Най-важната реформа - на законодателството - изобщо не е на дневен ред. Българското законодателство се измерва със стотици томове закони и хиляди томове подзаконови актове. Нещо, което няма как да работи ефективно и навреме. Оттам липсата на доверие в решенията на администрацията и съда, а без доверие няма честен бизнес, няма и ненатоварени с политически сделки инвестиции.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 32 rate down comment 1
ПИЧ
преди 9 години
Тия управници обърнаха палачинката и забравиха за строгата фискална дициплина, каквато имаше при Дянков. Дори никой не продума за затягане на коланите във всички разговори. Никой не продума за реформи, които да редуцурат бюджетните разходи. Вземете и наглите искания на магистрати за 12% ръст, всеки иска пари на крилете на дългово финансиране.Предвиждам след 10 години да сме стигнали 60% дълг/БВП.Като ни праснат с арбитража по Белене, като вземем заем за ядрен блок на Westinghouse 10 млрд, като сумираме дефицитите в различни сектори - БДЖ, НЕК, Топлофикации.Като прибавим и растящите лихви, които ще искат инвеститорите заради растящата ни задлъжнялост (risk-return relationship)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 24 rate down comment 7
makroikonomist
преди 9 години
Идеята, че решението е в приватизация на болници и музеи за 14 милиарда, е просто трогателна. Както и цялата статия всъщност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 37 rate down comment 3
vzhekoff
преди 9 години
Разбира се, че е оправдано - кражбите от данъци все пак се ограничени до някакъв макс. абсолютен размер и за да се увеличи размерът на откраднатото, следва да се краде и от бъдещи периоди, когато крадците вече няма да са на власт. Това е супер просто, като се вземе дълг, а начините за крадене - много, примерно саниране на изгнили 30-годишни ЧАСТНИ панелки с парите на ВСИЧКИ данъкоплатци през ТЕХЕН (на ГЕРБ и съучастниците) обръч от фирми. Е, има и други начини да се открадне.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 19 rate down comment 1
Атанасио
преди 9 години
1 милиард лева лихви е сериозна сума на фона ,че трябват 100 милиона за лекарства и т.н. сериозни суми са и тези - http://***.bas.bg/академични-новини/събития/7343-кръгла-маса-методология-за-анализ-на-риска-от-данъчни-измами-и-данъчно-укриванеТрябва да се прави разлика пред кой се говори защото хората нямат икономическо образование и доцент Александров го обяснява добре донякъде - https://***.facebook.com/boyan.durankev/posts/1565900247021537Давам линк където съм писал щото не ми се пише
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още