Забавянето на строителството на пътя през Кресненското дефиле ще е пагубно за човешкия живот и природата. Това каза председателят на Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) Лазар Лазаров пред БНТ, цитиран от пресцентъра на пътната агенция.
Той представи последния вариант на проектното трасе, обсъждан на Комитета за наблюдение в частта на магистрала "Струма".
"Смятаме този вариант за най-балансиран към момента. Възможно е до 2020 г. да имаме безопасен и безконфликтен път през Кресненското дефиле", каза Лазаров.
Десетилетия са обсъждани различни варианти на трасе - дълъг тунел, двулентов път на два етажа, които обаче са били изоставяни именно заради протести на еколози или на жителите от района, както и по мнение на експерти от БАН, тъй като районът е сеизмологичен, обясни Лазаров.
Последният проект на трасе през Кресненското дефиле е представен в АПИ преди шест месеца и предложението според този проект е едната посока на движение - от Кресна към Симитли, да минава по настоящото трасе, което ще бъде ремонтирано, а другото платно - от Симитли до Кресна ще бъде изнесено в източна посока по изцяло нов път през дефилето. Той ще е двулентов, като при изкачванията ще има три ленти. Ще има и пет малки тунела. Двете трасета ще бъдат резервни едно на друго и при инцидент ще има възможност за прехвърляне на движението от единия към другия път, както и връзки с населените места в района. Планът е първо да бъде изградено новото трасе, а след това да се рехабилитира настоящото.
"Масово на Запад в планинските райони използват този вариант", подчерта Лазаров. Той посочи, че районът не е безопасен и затова се търсят оптимални и бързи варианти.
Лазар Лазаров обясни, че АПИ е работила с еколозите Андрей Ковачев и Петко Ковачев като членове на Комитета по наблюдение на магистрала "Струма". Алпинистът Боян Петров, който пострада при инцидента в дефилето, вероятно е бил техен сътрудник. Те е трябвало да предложат мерки, които да залегнат при проектирането на трасета, така че магистралата да бъде максимално щадяща към природата. Лазар Лазаров каза, че в деня на инцидента двамата еколози са били там, за да огледат допълнително трасето като част от мерките, които трябва да предложат. Той уточни, че седмица преди това е имало съвместно обследване, в което са участвали и експерти на АПИ.
Лазар Лазаров посочи, че в деня на инцидента, на метри от еколозите, в района е имало ограничение на движението и сигнализация във връзка с дейности по укрепване и омрежване на ската, извършвана от алпинисти на АПИ. Освен това там има и отбивка и ограничения на скоростта.


Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
преди 9 години Ами не го ползвам и не знам. Знам само, че преди 2 дни имаше тежка катастрофа. За пътя Русе-Бяла знам, че е ужасен - две години треперих за дъщеря ми - пътуваше през ден.Не виждам защо е тази вътрешна злоба и омраза. Нещо повече. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Пътя през Кресна се ползва главно от нас столичани, защо се правиш на дръж ми шапката? Ясно е какво съм казал, за нас столичани пак има предимство пред всички останали, то нищо чудно с това управление което го имаме. На предните избори нещо се бях объркал когато Бойко говореше че северна България щяла да бъде приоритет, че щели да завършат Хемус и т.н., ама явно е било само за парлама преди изборите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години До скъпите форумци!Да ми изгори плевника, белким умре на Вуте кравата! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Не знаех, че Кресна е район на София. Има да уча още.Що се отнася до пътя Русе-Бяла - напълно си прав. Също си прав и за това, че северна България е доста позабравена. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години А според КАТ, фаталните пътища са Варна-Бургас и Русе-Бяла! Защо не ги обезопасявате, бе крадци ненаядени! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Е.. не може и пътища да има, и пари да остават за крадене, и Мерцедеси да се сменят през 6 месеца...Някои други нации си направиха стотици , че и хиляди километри прекрасни магистрали за 2-3 години, ние един "Хемус" го строим 40 лазарника вече и още толкова остават като гледам...поне отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Безопасност за столицата, а другите да почакат за да може светлото бъдеще да дойде и при тях. При Бяла наистина има много повече и по-тежки инциденти отколкото в Кресненското дефиле, но северна България определено не е приоритет. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Има и други натоварени пътища у нас, като Русе-Търново, района около Бяла, но за тях и дума няма, защото са далече от столицата, нали?Друг пример е Стара Загора - Димитровград. отговор Сигнализирай за неуместен коментар