От догодина ще се заложат целенасочени средства в бюджета за укрепване на свлачищата, които изискват спешни действия. Това коментира пред парламентарната комисия по регионална политика министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.
Отделно вицепремиерът и министър на вътрешните работи Румяна Бъчварова ще поиска да се увеличи бюджетът на Междуведомствената комисия за бедствия и аварии, допълни Павлова.
Павлова припомни, че за укрепването на всички над 1 800 свлачища, регистрирани в страната, са необходими почти 900 млн. лева. От тях за аварийните свлачища, които изискват спешни действия, трябват 500 млн. лева.
Регионалният министър обясни, че продължава работата по националната програма за превенция на свлачищата, която трябваше да е готова още през март. Експерти от геозащитите, от регионалното министерство и от Българската академия на науките я допълват с новите свлачища от тази година, като се опитват да направят и конкретни разчети.
Предвижда се свлачищата да бъдат обособени в 4 групи, за да се прецени как да се финансират и как да се подходи при работата по укрепването.
Бюджетът обаче остава ограничен. Министерството разполага с малко над 1,2 млн. лева, които са за геозащитите за мониторинг. Общините и пътната агенция могат да кандидатстват пред междуведомствената комисия, както и пред фонд „Солидарност“ на Европейския съюз. Отделно са предвидени и 40 млн. лева по новата програма „Околна среда“, която обаче още не е одобрена от европейските власти, въпреки че по думите на Павлова имаме готовност да кандидатстваме с проекти.
Същевременно регионалният министър припомни, че с промени в Закона за устройството на територията се въвеждат редица забрани и ограничения за строителство в свлачищни райони. Днес законът беше разгледан в правната комисия на парламента, предстои и дебат във водещата регионална комисия, преди да влезе в пленарна зала за първо четене.
Лиляна Павлова обясни, че в текстовете се залагат по-строги ограничения и изисквания, защото резултатите от проверка на Дирекцията за национален строителен контрол в рискови, свлачищни зони сочат, че главните архитекти масово не спазват законовите разпоредби. Установени са почти 4 хил. строежа в свлачищни зони без строителни книжа и без каквито и да било укрепителни действия преди започването на дейностите.
Обмислят се законови промени, така че да се засили контролът на ДНСК над главните архитекти и издадените от тях актове. Министър Павлова посочи, че има нужда от увеличаване на глобите, които им се налагат от строителния контрол, но в крайна сметка това зависи и от депутатите.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
преди 10 години Не е ли малко странно строят определени лица/фирми/ ,разрешават други лица /главни архитекти / и после се изискват 900 млн лева от бюджета /всички нас / за укрепване . Редно според закона при поява на свлачище всички фирми на които е разрешено заедно с главния архитект на района да носят наказателна отговорност и да плащат щетите от свлачището . Май на много хора не им изнася така :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар