Едно от най-привлекателните и най-скъпи места за почивка скоро може да стане още по-скъпо.
Затрупано от рекордния брой посетители въпреки отдалеченото си местоположение, правителството на Исландия обмисля повишаване на данъците в туристическия сектор, разказва Bloomberg. Алтернативата ще бъде да се ограничи достъпа на туристите до най-популярните места в страната.
„Секторът и всички ние трябва да внимаваме да не станем жертви на собствения си успех, каза Тордис Колбрун Рейфьор Гилфадотир, министър на туризма на Ирландия, в скорошно интервю от Рейкявик.
Поевтиняването на валутата и снимането на сцени от сериали в страната, включително на „Игра на тронове“, подпомогнаха туристическия бум, като броят на посетителите нараства експоненциално – от 490 хил. през 2010 г. до, според оценките, 2,3 млн. тази година. А това е наистина много, особено на фона на общото население на Исландия от под 340 хил. души. Туризмът в момента е основният износ на страната, като по оценки ще допринесе с 45% към средствата в чужда валута – или 560 млрд. крони (5,1 млрд. долара), през 2017 г., сочи вторият по големина кредитор в страната Islandsbanki.
Въпреки това Гилфадотир се тревожи, че „нашествието“ може да съсипе преживяванията за туристите и да нанесе вреди върху природни богатства, например популярната Синя лагуна.
Министърът призовава партньорите си в правителството и туристическата индустрия да бъдат „смели“.
„Някои области просто не могат да поемат 1 млн. посетители годишно“, казва тя. „Ако позволим повече хора в подобни местности, ще изгубим това, което ги прави специални – уникални природни перли, които са част от нашия имидж и от това, което продаваме“.
Коалиционното правителство обмисля няколко опции. Една от тях е автобусните компании и туроператорите да бъдат принудени да купуват специален лиценз, а друга – да бъдат повишени съществуващите такси за хотелски стаи. Представители на министерството казват, че хотелските такси са генерирали приходи за 400 млн. крони през 2016 г. и може да донесат 1,2 млрд. крони тази година. Предишното правителство на Исландия се опита, но не успя да прокара закон, който да изисква от всички посетители – от Исландия и извън страната – да купуват „пропуск за природата“ на цена от 14 долара.
Всяко повишение на данъците ще увеличи вече значителните сметки за туристите, които посещават страната. Такси от летището до центъра на столицата струва около 150 долара, а хотелските стаи са с една трета по-скъпи от тези в подобни хотели в другите скандинавски столици, посочва Islandsbanki. Освен това цената на алкохолните напитки е над два пъти по-висока от средното за ЕС.
Министерството казва, че приходите от всеки нов налог ще бъде ползван за подобряване на инфраструктурата и съоръженията.
„Когато говорим за таксуване на достъпа, за мен това е по-скоро контролиране на броя хора, които отиват в определени области – и трябва да го направим“, казва Гилфадотир. „Трябва освен това да гарантираме, че туристите, които идват ще имат положителни преживявания по време на престоя си".
Правителството обаче знае, че не трябва да бъде твърде дръзко. От старта на туристическия бум валутата на Исландия поскъпна, което направи страната дори по-скъпа дестинация от преди. Последното вдигане на капиталовия контрол, макар че внесе известно нормализиране на икономиката, не успява да обърне тази тенденция. Това само по себе си може да бъде достатъчно, за да ограничи ентусиазма на чужденците.


МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?