Автор: Никола Димитров
Девет европейски държави обмислят въвеждането на поименни билети по високоскоростните влакове. Германия, Белгия, Холандия, Испания, Италия, Франция, Великобритания, Люксембург и Швейцария поискаха от експертите да кажат как може да стане това и как да се унифицират билетите по време на извънредна среща на транспортните и вътрешните министри, завършила в събота вечер в Париж. Тя бе предложена от Белгия, след като мароканецът с френски паспорт Аюб ел Хазани опита стрелба във влака от Амстердам за Париж на 21 август, но беше обезвреден от пътниците.
Поименните билети, подобни на самолетните, ще се издават за международните влакове, каза вътрешният министър на Белгия Ян Жамбон след края на разговорите.
Министрите смятат, че резервационните данни на пътниците, които се събират от транспортните компании при ползване на техните услуги, например използвани кредитни и дебитни карти при плащане, трябва да могат да се съхраняват и при нужда да са на разположение на антитерористичните служби. Такава информация сега се изисква от авиопревозвачите за полетите към САЩ и Канада.
Деветте държави отправиха призив към останалите еврочленки системно да вкарват имената на подозирани джихадисти в Шенгенската информационна система, в която участва и България. Така ще бъде възможно да се идентифицират опасни лица.
Министрите се разбраха за повече проверки на пътниците и багажа по гарите, както и за съвместни полицейски патрули във влаковете. Те поискаха Европейската комисия да предложи промени в споразумението за безвизово пътуване, така че да могат да се правят постоянни проверки, без това да затормозява пресичането на вътрешните граници на Шенген, което е гарантирано от него.
Европейската комисия, която също бе поканена на разговорите в Париж, обаче предупреди да не се отива в крайности и да не се нарушават правилата на Шенген, които не допускат системни проверки на хора и техните вещи. Проверките трябва да останат само при повишен риск, предупреждава Брюксел.
Еврокомисарят за транспорта Виолета Булц беше цитирана след разговорите в Париж да казва, че "сигурността и безопасността на пътниците е първостепенен приоритет, но не бива да преиграваме. Важно е, доколкото е възможно, общественият транспорт да остане отворен и достъпен. Мерките за сигурност трябва да съответстват на заплахата".
От заключителната декларация от срещата става ясно, че вече се работи с големите интернет оператори за по-бързо откриване и премахване на съдържание, "насаждащо омраза или тероризъм". От телефона на нападателя от "Талиса" стана ясно, че непосредствено преди атаката той е гледал в YouTube джихадистки видеоклипове, за да придобие кураж.
На 8 септември транспортните министри от ЕС ще се съберат в Брюксел и сигурността на международните влакове ще е в центъра на дискусиите. На 19-и вътрешните и правосъдни министри ще обсъждат промени в наказателното право за по-адекватно противодействие на хора с радикални убеждения.
Еврокомисията обеща да ускори огласяване на нови инициативи. Както и спешно да създаде център за борба с тероризма към "Европол", за да улесни размяната на информация между националните полицейски органи. От нападението на влака миналия петък стана ясно, че Аюб ел Хазани е бил наблюдаван от службите на поне три държави и въпреки това стъпката му не беше предотвратена.


Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци