Китайският холдинг Cosco засега е единственият кандидат да купи държавния дял в гръцкото пристанище Пирея, съобщи Wall Street Journal, позовавайки се на два независими източника.
Другите два одобрени инвеститора - APM Terminals, собственост на датския конгломерат A.P. Moller-Maersk, и базираният във Филипините оператор на пристанища Internationaл Container Terminal (ICTS) – така и не са подали оферти до понеделник, когато е бил крайният срок. Двете компании са отказали коментар.
Приватизацията се очаква да осигури на Гърция стотици милиони евро. Фондът Hellenic Republic Asset Development Fund, който управлява продажбите на държавни активи, заяви, че ще затвори търга за пристанището на 12 януари.
„Би било сложно да се приемат оферти след срока, но не би било прецедент“, казва един от източниците. Без значение колко са офертите, Cosco се счита за фаворит, тъй като вече управлява два терминала за контейнери в Гърция по силата на договор за 35-годишна концесия, сключен през 2009 г.
Пристанище Пирея се намира на няколко километра от столицата Атина и е на практика център на гръцкото търговско корабоплаване, както и едно от най-големите пристанища в Средиземно море. Тъй като Пирея е най-близкото западно пристанище до Суецкия канал, Cosco вече го използва за транзитен хъб за азиатските доставки за Европа.
„Освен сегашното им присъствие в Пирея, китайският концерн има дългогодишни отношения с гръцкото търговско корабоплаване, включително кредитни линии за милиарди долари за строеж на кораби в китайски корабостроителници“, казва Йоргос Ксирадакис, съветник на China Development Bank, базиран в Атина. „Затова ще бъда изненадан, ако Cosco не спечели търга“, допълва той.
Стергиос Питсиорлас, който оглавява Hellenic Republic Asset Development Fund, заяви пред Wall Street Journal миналата седмица, че фондът може да вземе предвид съществуващата инвестиция на Cosco в Пирея, когато взема решение.
Гръцкото социалистическо правителство отложи приватизацията с една година, което отблъсна потенциалните инвеститори. Международните кредитори на закъсалата държава посочиха приватизацията на държавни активи като условие за отпускането на спасителния заем.
Сделката за Пирея включва продажба на 67,7-процентов дял в Piraeus Port Authority, като първо 51% ще бъдат прехвърлени на спечелилата компания, а останалите 16,7% ще бъдат прехвърлени през следващите пет години, когато изискванията за инвестициите в инфраструктура бъдат изпълнени.
Източници на WSJ казват, че продажбата може да привлече около 700 милиона евро. Пазарната капитализация на пристанището е 357 милиона евро.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Даниел Митов: Нямам намерение да подавам оставка
SENSHI 29 пощаза 12 зрелищни битки и много адреналин
Най-актуалните модели обеци, които да носите тази зима
Благомир Коцев: Свободата на духа и чистата съвест носят истинската свобода