Съветът на ЕС одобри новите правила за повишаването на финансовата прозрачност на пристанищата и създаване на ясни и недискриминационни условия за достъп до пазара в този сектор на ЕС, съобщават от институцията.
Регламентът трябва да улесни навлизането на пазара на нови доставчици на определени пристанищни услуги, да създаде по-равнопоставени условия и да намали правната несигурност за пристанищата, доставчиците на пристанищни услуги и инвеститорите.
По този начин ще бъдат насърчени инвестициите в пристанищата и ще бъде подобрено качеството на услугите, предоставяни на ползвателите на пристанищата, допълват от Брюксел.
Реформите ще хвърлят яснота и върху финансовите отношения между държавата, пристанището и пристанищния оператор. Например, ако дадено пристанище получава публично финансиране, то ще трябва да използва отделни сметки, за да бъде ясно как се изразходват тези фондове.
Така ще направят използването на публичните средства ефективно, смятат в Брюксел.
Европейският парламент одобри регламента за пристанищата по време на своята пленарна сесия през декември 2016 година. Следващата стъпка е и двете институции да подпишат правния акт, което е планирано за средата на февруари, а след това правилата ще бъдат публикувани в Официалния вестник на ЕС. Регламентът влиза в сила 20 дни след публикуването им.
Правилата ще са в сила за 300 пристанища в ЕС, част от транспортната мрежа TEN-Т, включително и българските пристанища. Около 96% от товарите и 93% от пасажерите, използващи воден транспорт, преминават през тях.
В Брюксел отчитат важността на тази инфраструктура в отношенията на ЕС с останалата част от света и по-специално за влиянието върху търговските отношения и затова са подготвили и регулациите.


Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци