Съветът на Европейския съюз (ЕС) прие на първо четене четвъртия пакет за подобряване на железопътния транспорт в Съюза, съобщават от пресслужбата на Съвета.
Новите правила имат за цел да насърчат пътуването с жп транспорт в Европа. Реформата ще “отвори” вътрешните пазари в държавите членки и ще създаде по-справедливи условия за компаниите по отношение на достъпа до националните жп мрежи, поясняват от Съвета.
Словашкият министър на транспорта, строителството и регионалното развитие Арпад Ершек коментира, че четвъртият жп пакет ще даде възможност на гражданите на ЕС да се възползват от по-ефективни жп услуги.
“Железопътните компании трябва да имат по-добър достъп до пазарите във всички държави членки с цел увеличаване на конкуренцията. Така пътниците ще имат и по-широк избор на качествена услуга. Жп транспортът трябва да увеличи своя принос към устойчивата мобилност в ЕС”, допълва той.
Ревизираните правила улесняват новите жп оператори да навлизат на националните пазари и да предлагат своите услуги. Това ще доведе до по-голям избор, по-ниски цени и по-добро качество на услугите, смятат от Съвета на ЕС.
Предвижда се тръжните процедури да се превърнат в норма за сключване на договори в жп сектора, с няколко изключения. Пряко сключване на договори ще бъде възможно, когато това води до по-добро качество на услугата или до по-висока ефективност на разходите.
За да гарантират непрекъснатост на услугите, както и функционирането им, държавите членки от ЕС все пак ще имат правото да ограничат достъпа на нови оператори, ако предлаганите от него услуги биха изложили на риск икономическото равновесие на съществуващ договор за обществена услуга, подчертава се в съобщението на Съвета.
Реформата ще укрепи независимостта и безпристрастността на управителите на железопътната инфраструктура, за да се гарантира, че всички железопътни компании имат равен достъп до жп пътищата и гарите. Въведени са и гаранции за финансова прозрачност и избягване на конфликт на интереси.
Новата система ще бъде въведена постепенно. Управителите на инфраструктурата трябва да се съобразят с новите изисквания най-късно до 2 години след влизане на промените в сила. Въз основа на правилата за достъп операторите ще могат да пускат нови търговски услуги на 14 декември 2020 г. Конкурентното наддаване за услугите като част от обществени поръчки се предвижда да започне седем години след публикуването на правните актове.
Текстовете, одобрени днес от Съвета, променят директивата за единно европейско железопътно пространство и регламента, с който се отменя друг регламент за нормализиране на счетоводните сметки на железопътните предприятия. За промените беше постигнато неофициално споразумение през април 2016 г.
За да завърши процедурата по приемането на четвъртия жп пакет, Европейският парламент трябва да одобри текстовете на второ четене. Вероятно до края на 2016 г. промените ще бъдат обнародвани и в Официалния вестник на ЕС, т.е. се очаква да влязат в сила.


Вдигат учителските заплати с 10 процента
Николай Младенов ще управлява изпълнителния комитет за Газа
Зверско убийство на сина на зам.-кмета на Харков във Виена
Тарикати продават стартови пакети евро от по 20 лева за 50
Мъж е в кома след тежък побой пред магазин
И. Шнабел от ЕЦБ подкрепя прогнозите за повишение на лихвите
САЩ създадоха новия си план за национална сигурност спрямо капризите на Тръмп
Deutsche Bank: Бумът на AI продължава, няма балон
Посланик Пъздър за глобите на ЕС, енергетиката и AI, част 3
Посланик Пъздър за глобите на ЕС, енергетиката и AI, част 2
Пет от най-странните жабки в серийни автомобили
Първото BMW M се продава
Опасно ли е поставянето на калъфи върху седалки с подгрев
Volkswagen вкарва три модела в сервизите заради проблеми с безопасността
Hyundai възражда един от най-забавните си модели
Размяна на "любезности" между Мъск и ЕС заради глоба от 120 млн. евро
Франция представи мощна нова система за борба с дронове
Откриха нови доказателства за селективен канибализъм сред неандерталците в Европа
Мутация на грипа във Великобритания може скоро да дойде у нас