Нов начин за финансиране на проекти за транспортна инфраструктура въвежда Европейската комисия.
Поканата за прием на проекти за 1 млрд. евро от Механизма за свързване на Европа ще бъде съчетана с финансиране от Европейския фонд за стратегически инвестиции, който е в основата на Плана „Юнкер“, съобщава Комисията.
Като източници на финансиране се посочват и Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), националните насърчителни банки или частни инвеститори.
„Мобилността в бъдеще трябва да е екологосъобразна, свързана и конкурентна, което изисква нови начини на финансиране. Днешната покана за предложения е важна първа стъпка в тази насока“, коментира зам.-председателят на Комисията с ресор енергиен съюз Марош Шефчович.
Той уточнява, че чрез промяната ЕК си поставя за цел да изпълни стратегията за мобилност с ниски емисии за Европа.
"Съчетаването на двата източника на финансиране ще подкрепи инвестициите и работните места, необходими за изграждането на интелигентни, устойчиви транспортни мрежи", казва еврокомисар Юрки Катайнен с ресор заетост и растеж.
Особен акцент се поставя върху държавите, обхванати от политиката на сближаване, уточнява комисарят по транспорта Виолета Булц.
За да получат средства по Механизма за свързване на Европа, кандидатите ще трябва да представят доказателство за възможността проектите да получат кредити от публични или частни финансови институции.
Подбраните проекти трябва да допринасят за устойчив, новаторски и безпрепятствен превоз по протежение на Трансевропейската транспортна мрежа. Акцент ще бъде поставен върху проекти за премахване на проблемните участъци, подкрепа на трансграничните връзки и ускоряване на цифровизацията, особено в районите с висок потенциал и пазарни пропуски, като например в държавите, обхванати от политиката на сближаване.
Други цели са устойчиви и ефикасни транспортни системи, повишаване на интермодалността и оперативната съвместимост на мрежата.
Това включва нови технологии и системи за управление на движението като Европейската система за управление на железопътния трафик, интелигентните транспортни системи за движение по пътищата или програмата за въздушния трафик „Единно европейско небе“.
Подкрепата ще бъде предоставяна на конкурентен принцип след оценка и подбор. Поканата ще има два крайни срока за представяне на предложения — 14 юли 2017 г. и 30 ноември 2017 г.
В рамките на Механизма за свързване на Европа от бюджета на ЕС за периода 2014 — 2020 г. ще бъдат предоставени на разположение 24,05 млрд. евро за съфинансиране на проекти от общ интерес за обекти от трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) в страните от ЕС. От тях за 19,3 млрд. евро вече е поето правно задължение.
По-рано днес българското транспортно министерство съобщи, че България кандидатства с участък от магистралата София – Калотина и проект за обновяване на жп възел Пловдив за финансиране от Механизма за свързване на Европа.


Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Спартак загуби от Левски с 1:3 под дъжда на "Коритото"
Читалище "Васил Левски 1945 г." ще зарадва варненци с безплатен коледен спектакъл
Какво време ни очаква за студентския празник?
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Нобелов лауреат за мир: Иран използва екзекуциите като „инструмент за репресии“
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Левски с убедителна победа като гост на Спартак Варна
Трима души са евакуирани от танкера “Кайрос”
Наводнение в Лувъра е нанесло щети на документи и архиви
Зеленски призова съюзниците да увеличат подкрепата си за Украйна