Първият договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Транспорт” 2014-2020 г. вече е подписан. Той е за автомагистрала „Струма”, от която остава да бъдат изградени общо около 62 км, покриващи целия Лот 3, който е разделен на три подучастъка.
Сключеният контракт е за проекта „Автомагистрала „Струма” лот 3.1 Благоевград-Крупник, лот 3.3 Кресна-Сандански и късият тунел „Железница”. Общата стойност на финансирането е 370 млн. евро. Това съобщи Галина Василева, заместник-председател на Управляващия орган в Министерството на транспорта, на заседание на Комитета за наблюдение на програмата.
В ход са и тръжни процедури по програмата по други проекти за изграждане на участъци от магистралите „Струма“ и „Хемус”, информира транспортното министерство.
Дейностите по проекти от досегашната програма „Транспорт” 2007-2013, които не е възможно да бъдат изпълнени, са предложени за включване в новата оперативна програма. Такъв е проектът за доизграждане на втория участък от Западна дъгата на Софийски околовръстен път, който беше разделен на две за финансиране по старата и по новата програма. Вчера беше даден старт на строителството на участъка.
Също така е предложено да бъде разширен обхватът на втората фаза от рехабилитацията на жп отсечката Пловдив-Бургас, предвиден за финансиране по новата оперативна програма. Дейностите, които не са изпълнени в периода 2007-2013 г., са проектиране и изграждане на системи за сигнализация и телекомуникация на жп възел Бургас и като отделен проект - проектиране и модернизация на тягови подстанции Бургас, Карнобат и Ямбол.
Нов момент в разширяването на обхвата е включването на четири надлеза от жп отсечката Септември – Пловдив, за които Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) не е успяла да проведе всички тръжни процедури. Екипът на дружеството вече е подготвил апликационните форми за тях. Съоръженията трябва да бъдат завършени до края на 2016 г., каза още Галина Василева.
Предвижда се и по-ранно започване на проекти, включително свързани със софийското метро. Промените по новата програма са изпратени към Европейската комисия за одобрение.
За проектите на НКЖИ, финансирани по програма „Транспорт“ 2007-2013 г., Галина Василева каза, че дружеството е получило безлихвена финансова помощ в размер на 110 млн. лв. от Министерството на финансите. Тези средства ще бъдат използвани за разплащане с изпълнителите в месеците октомври, ноември и декември, а след това ще бъдат подадени за сертифициране на разходите.
Тя допълни още, че Управляващият орган извършва повторни проверки на проведените тръжни процедури от всички бенефициенти.
Василева увери участниците в заседанието, че досега финансовото изпълнение на старата програма е добро и стабилно, но моментът е труден и изключително важен, защото трябва да се завършат възможно най-много договори и строителни дейности.
Сключените договори по старата оперативна програма са на стойност над 1,98 млрд. евро, което е 98,97% от бюджета й. Разплатените средства са 80%, но инж. Василева счита, че този процент ще се увеличи, предвид последните завършени пътни обекти. Най-добра усвояемост на евросредствата има изграждането на столичното метро – 97%.


Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
преди 10 години Ало, премиера, нали втория мандат щеше да развиваш Северна България? Нещо като гледам парите отиват пак в Южна България само? Да се присъединяваме към Румъния ли? отговор Сигнализирай за неуместен коментар