Туристическият бизнес в България определи като лош изминалия двугодишен мандат на управление на първото Министерство на туризма и постави високи очаквания към бъдещото ръководство в редовното правителство. Това стана ясно на дискусия за проблемите пред българския туризъм, организирана от туристическата индустрия в рамките на Международната туристическа борса „ВАКАНЦИЯ/ СПА ЕКСПО“, която се провежда в момента.
Двете туроператорски организации – Асоциация на българските туроператори и туристически агенти и Българска асоциация на туристическите агенции, очакват в новия мандат министърът на туризма да бъде човек от индустрията с непосредствен опит в туризма, заяви Байко Байков, председател на АБТТА.
По думите му са необходими спешни действия по актуализиране на законовата рамка в синхрон с пазарните реалности в посока стимулиране на легалния бизнес, създаване на равнопоставена пазарна среда и ефективна данъчна регулация на туристическите услуги.
Законът за туризма, който в момента е обявен за обществено обсъждане, трябва да бъде изцяло пренаписан в частта му за туристическата агентска дейност, потвърдиха туроператорите. Сред основните искания е недопускане на дублиране на действащата защитна схема – застраховка професионална отговорност на туроператора и комбинирането й с втори защитен механизъм – гаранционен фонд или клиентска сметка.
От ревизия се нуждае и наредбата за екскурзоводската дейност и правоспособността за упражняване на професията екскурзовод. От поправки се нуждае и тарифата за таксите, защото някои такси са неадекватно високи, смятат от бранша.
Бъдещото ръководство на министерството трябва да разгледа с приоритет държавната политика за национална туристическа реклама, настояват още обединенията на турагентите. Посоката следва да е за определяне на целеви пазари и видове комуникационни активности на стратегически за България форми на туризъм с фокус върху пазари от ЕС и съседни държави. От индустрията препоръчват също повишаване качеството на националния туристически портал и използването на съвременните технологии за разпространение на вече създадените мултимедийни рекламни продукти.
Сред очакванията на бизнес обединенията в туризма са възстановяването на ефективен диалог между държавата и бизнеса по провеждане на държавната политика в сектора, промяна статута на Националния съвет по туризъм от консултативно звено в орган с право да взема решения по политиките и рекламата на туризма.
Предлага се да се засили държавният контрол със съдействието и на други отговорни институции по ограничаване на неформалната икономика и повишаването на сигурността на потребителите на туристически услуги.
Критиките на туристическата индустрия към досегашното управление са свързани с липсата на ефективен диалог по политиките, с предлагането на нефункционални наредби, които пречат на бизнеса и липсата на лостове за контрол. Поднормативната уредба, която е заложена, пречи на икономическата инициатива и създава неприемливи отговорности за фирмите, смятат от бранша.
Множество са и критиките по отношение на туристическата реклама досега. Според Байко Байков рекламата на страната ни е лишена от стратегическа визия и фокус, липсва прозрачност на вложените средства, налице е неадекватно присъствие на България на туристическите пазари.
От Асоциация на българските туроператори и туристически агенти и Българска асоциация на туристическите агенции обявиха, че ще се консолидират в името на повече защита на интересите на българските туроператори.
По инициатива на двете организации започва подготовката по създаване на съвместна структура от федеративен или конфедеративен тип, в която обаче организациите ще бъдат автономни. Най-вероятно новата структура ще се нарича Национална федерация на туроператорите и турагентите, каза Байко Байков.


Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025