Министерският съвет е внесъл в Народното събрание Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за икономическите и финансовите отношения с дружества, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, свързаните с тях лица и техните действителни собственици. Нормативният акт е по-известен в публичното пространство като "закона за офшорките".
През август Министерството на финансите публикува предложения за изменения в закона. Промени има още в името на закона, като текстовете ще се отнасят не до „свързаните” дружества, а до „контролираните” от компании, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим. Повечето от ограниченията в закона вече ще се отнасят към дружествата, които имат „квалифицирано дялово участие”, а не „независимо от броя на акциите”, както е досега.
Отпадат повечето пълни забрани за участие на офшорни дружества в различни сектори на икономиката. На практика това означава, че офшорките ще могат да притежават до 10 на сто от капитала на банки, застрахователни и пенсионни дружества и медии.
В същото време остават забраните за участие в приватизационни сделки, придобиване на държавно или общинско имущество, участие в процедура за предоставяне на лиценз по Закона за акцизите и данъчните складове, за получаване на лиценз за по Закона за енергетиката и Закона за хазарта.
Предвижда се и създаване на правило за борба със злоупотреби, според което за да участва дадена компания в сферите, за които има ограничения, то общият дял на офшорните собственици на предприятието не бива да е по-голям от определения в закона таван.
С проекта се въвежда и понятието „действителен собственик“ – това е физическо лице, което пряко или косвено притежава повече от 25% от акциите на юридическо лице, или в полза на което се управлява 25% и повече от имуществото на други организации. Ако не може да се установи такова, тогава за действителен собственик се приема висшият ръководен служител.
Проектозаконът предстои да бъде обсъден по комисии, преди да влезе за гласуване в Народното събрание, като днес ще бъде разгледан в парламентарната Комисия по бюджет и финанси.


МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?