До март 2017 г. Сметната палата трябва да представи пред Народното събрание одит за финансовото управление на "Летище София" ЕАД, реши парламентарната бюджетна комисия.
Ще бъде проверен периодът 1 януари 2013 г. - 30 юни 2016 г.
Срокът за извършване на одита е приемлив за нас, заяви пред журналисти председателят на Сметната палата Цветан Цветков.
"В края на март (2017 г. – б.ред.) ще имаме един обективен доклад, който ще показва реалната картина на начина на управление на Летище София за периода на одита", каза той.
Първоначално социалистите искаха проверката да обхване петгодишен период - 1 септември 2011 - 31 юли 2015 г., но от Сметната палата прецениха, че този срок е твърде дълъг. Все пак по настояване на социалиста Румен Гечев 2013 г. беше включена в одита.
Депутатът заяви, че през тази година летището е продало за 7 млн. лв. 160 дка на "Хемус Ер" - компания в една структура с националния превозвач Bulgaria Air, която "дължи 50 млн. лв. на държавата".
Решението за продажба на имота е взето от правителството в оставка през март 2013 г.
Справка показва, че тогава Министерският съвет дава съгласие за продажба чрез пряко договаряне на идеални части от недвижим имот, собственост на „Летище София" ЕАД. Имотът е отреден за карго, кетъринг, обслужване на самолети и инженерни системи, трафопост и митница.
В решението се казва, че "интензивното и разкъсано застрояване върху терена, както и изградената транспортна инфраструктура, възпрепятстват „Летище София“ ЕАД да изгражда в имота сгради и съоръжения за обслужване на дейността си".
Уточнява се, че авиокомпания „Хемус Ер“ ЕАД, която притежава идеални части от имота, е заявила желание да придобие останалите свободни идеални части.
"Ще проверим дали при сделката е защитен държавният интерес", каза Цветков.
Депутатите от комисия гласуваха единодушно възлагането на одита.
По-късно изпълнителният директор на летище София Христо Щерионов коментира, че има реални аргументи, които обясняват защо печалбата намалява от 2008 г. насам. “След Европейската директива за отваряне на пазара, която позволи навлизането на още два наземни оператора - Swissport и Gold Air печалбата от наземно обслужване намаля три пъти. Освен това поради конкуренцията намаляха и цените на услугите”, посочва той, цитиран от пресцентъра на столичното летище.
Отварянето на пазара се отрази и на зареждането с гориво, което преди се извършваше само от летище София. Навлязоха още два оператора, които свиха пазарния дял с 95%, подчертава Щерионов.
Друг фактор, който доведе до намаляването на приходите, е че от 2010 г. в държавният бюджет отиват 50% от наемите, събирани на летище София, посочва още той.
* Актуализирано с позицията на изпълнителния директор на Летище София Христо Щерионов


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
4 типа мъже, на които не може да вярвате
Даниел Митов: Нямам намерение да подавам оставка
SENSHI 29 пощаза 12 зрелищни битки и много адреналин
Най-актуалните модели обеци, които да носите тази зима