Административната тежест в сферата на околната среда и водите за малките и средни предприятия ще бъде облекчена. Това заяви екоминистърът Нено Димов по време на блиц контрол в парламентарната комисия по околна среда и водите.
За микро- и малките компании може да се въведе принципът на мълчаливото съгласие, съобщават от Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Ще се прецени също дали за тях могат да отпаднат тежките процедури по оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС), посочи министър Димов.
Той обясни, че вече се работи с работодателските организации за преглед на административните процедури в МОСВ с цел намиране на решения за облекчаване на бизнеса. Вече постъпват предложения и идеите се обсъждат.
Министърът уточни, че има административни процедури, които са ангажименти по евродирективи и регламенти и те няма как да бъдат премахнати.
Депутатите питаха и за мерките срещу замърсяването на въздуха. Нено Димов каза, че общинските програми за качество на въздуха посочват като основни източници на замърсяване битовото отопление и автомобилния транспорт.
Определящ принос към замърсяването има битовото отопление заради масовото използване на твърди горива. По този начин се отоплява около 57% от населението.
Друга причина за замърсяване на въздуха е използването на стари, неефективни и с високи нива на емисии горивни устройства.
Приносът на транспорта, който е определящ само в най-големите градове, идва от остарелия автомобилен парк и донякъде от организацията на движението. Противно на широко тиражираното мнение, индустрията има относително ограничено влияние и като територия, и като степен на въздействие, обясни министърът.
Според него общините не разполагат с необходимия ресурс за справяне с проблема, но и с много малки изключения не правят достатъчно за осигуряване на такъв ресурс.
Министърът обяви, че продължава работата на междуведомствена работна група, която трябва да предложи варианти за промени в законодателството, насочени към ограничаването на съдържанието на сяра и пепел във въглищата и брикетите, които се продават за битово отопление. В рамките на тази група се очаква да бъде решен и проблемът с предоставянето на помощи за отопление.
МОСВ предлага да бъде създадена и работна група за спешни мерки във връзка с транспорта. Става дума преди всичко за подобряване на контрола върху катализаторите на автомобилите.


МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?