Насърчаването на електромобилността би трябвало да е водеща дългосрочна мярка за разрешаване на проблема с отделяните вредни газове и фини прахови частици в градски условия. Поетапната подмяна на автопарка в страната от превозни средства с двигатели с вътрешно горене с електромобили значително ще намали замърсяването на въздуха от транспорта.
Това пише в позицията на Българската асоциация електрически превозни средства (БАЕПС), която е изпратена
до финансовия, транспортния, икономическия министър, до министъра на околната среда и водите, и до кмета на столицата.
В нея се посочва, че опасните нива на замърсяване на въздуха, отчетени в различни населени места в България в началото на месеца, са причинени от транспорта в големите градове.
“Проблемът поставя България на първо място в Европа и на второ място в света по брой смъртни случаи, причинени от замърсяване на въздуха по данни на Световната здравна асоциация, посочват от асоциацията. – България е и на първо място в Европейския съюз по количество отделяни фини прахови частици, които са най-опасни за човешкото здраве.”
Оттам напомнят, че от началото на тази година влезе в сила Директива за намаляване националните емисии за някои атмосферни замърсители, която трябва да бъде транспонирана в националните законодателства на страните-членки до юни 2018 година.
Към момента са предприети частични, но недостатъчни мерки за насърчаване на електромобилността, като освобождаване от пътен данък и безплатно паркиране в синя и зелена зона в някои големи градове, напомнят от БАЕПС.
От браншовата асоциация настояват за промяна в данъчната политика за облагане на превозните средства, с която да се насърчава електромобилността.
Според тях трябва да се поощрява ползването на по-незамърсяващи технологии, защото сега се плаща скъпа социална цена с поддържането на автопарк, където 87% от превозните средства са на възраст над десет години, а 42% са произведени преди 1996 година.
В асоциацията са убедени, че бизнесът е заинтересован от придобиването на електромобили поради по-ниската цена на употребата им – и като разход при превоз на километър, и като разходи за поддръжка.
“Приоритетни насърчителни мерки за бизнеса биха оказали по-осезаемо влияние в кратък период върху решенията за закупуване на електромобили, като се даде тласък и на цялостното навлизане на превозни средства с електрически двигатели в страната", посочват от БАЕПС.
Експертите на асоциацията препоръчват да се подкрепят общините при подмяна на автопарка на градския транспорт с електрически превозни средства.
Като аргумент в полза на такова решение те изтъкват по-ниската цена на експлоатация на обществения транспорт при електрическо задвижване, като освен удобството съществен фактор е по-ниската цена за неговата издръжка.
От БАЕПС са на мнение, че положително влияние за решаване на екологични проблеми в големите градове може да окаже специален пакет мерки, насочени към насърчаване закупуването и употребата на L-категория електрически превозни средства – двуколесни, триколесни и четириколесни, които са особено подходящи за градски условия, поради малкия си размер, който значително намалява необходимото място за паркиране и подобрява проходимостта на вече изградената улична инфраструктура.
Електрическите превозни средства L-категория обикновено се отличават и с по-ниска цена на придобиване, което ги прави особено подходящи за граждани и институции и също дава възможност да се постигне по-голям положителен ефект от насърчителните мерки, категорични са в асоциацията.


Читалище "Васил Левски 1945 г." ще зарадва варненци с безплатен коледен спектакъл
Какво време ни очаква за студентския празник?
Може ли изкуственият интелект да намали броя на върнатите покупки от е-магазини?
Бездомници превзеха подлезите във Варна (СНИМКИ)
Момиче се влюби в мъж, той я продаде за проститутка
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Нобелов лауреат за мир: Иран използва екзекуциите като „инструмент за репресии“
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Зеленски призова съюзниците да увеличат подкрепата си за Украйна
МОСВ предприе спешен мониторинг на морските води заради танкера "Кайрос"
Мъж е загинал след челен сблъсък между две коли на пътя Габрово - Севлиево
Доставиха храна на борда на "Кайрос"
Синът на Арнолд Шварценегер, Кристофър, е копие на полубрат си Джоузеф Баена
преди 8 години При положение, че около 1/2 от тока се прави от ТЕЦ на мръсни въглища (мариците горят главно лигнити, които са най-долнопробните въглища), как заменяйки колите на бензин/газ и дизел с електрически ще се повиши чистотата на въздуха ?Да не говорим, че ТЕЦ-овете освен въздуха разрушават и почвите.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години не сме дорасли да има субсидия И за това, бе лапачи (псево-експерти) отговор Сигнализирай за неуместен коментар