Въпреки рекордното поевтиняване на петрола, цените на който удариха шестгодишно дъно през август, горивата у нас през най-активния летен месец са поевтинели средно едва с 1,4% спрямо юли, пише вестник „Сега“ като се позовава на данни на финансовото министерство.
По-сериозно намаление на цените имаше в края на август, дни след наредената от премиера шумна акция "горива", когато най-масовият бензин А95 поевтиня с около 7 стотинки за литър.
Заради несъответствието между цените на петрола и крайните цени на бензиностанциите в България КЗК започна пореден секторен анализ и проверка дали има картел и взаимни договорки между големите търговци. Комисията обаче не може да получава данни от НАП и митниците и разчита единствено на доброволно подадена информация от самите бензиностанции. Заради законовата празнота в парламента бяха внесени поправки в нормативната база, но те все още не са обсъдени от депутатите.
Разпоредената от властта проверка в края на лятото затвърди подозрението, че контролът върху бензиностанциите е бил занижен.
Сериозен е и проблемът с лошото качество на горивата. В края на миналата година шефът на агенцията по метрология Стефан Цанков обяви, че почти всяка втора бензиностанция продава некачествено гориво, а 549 изобщо не са били проверявани през последните 10 години. Оказва се, че и сега ситуацията не е променена съществено.
Според данни на агенцията отпреди два дни всички 33 бензиностанции на магистрала "Тракия" са проверени през август, като в 27% от тях е имало нарушения. Те са свързани с измерването на горивата, пломбирането на колонките и др.
Макар крайните цени на горивата в България да не са сред най-високите в ЕС, производствените цени преди облагането с акциз и ДДС от години са в челото на класациите.
Според икономическия министър Божидар Лукарски цените на горивата у нас наистина са високи, но държавна намеса на пазара само би предизвикала спекула. Вчера той участва в редовния парламентарен контрол и отговори на депутата от АБВ Светослав Белемезов, който попита каква е защитата на бизнеса срещу високите цени. Според депутата дизелът в България е най-скъп в целия ЕС, макар страната ни да е най-бедният член на общността.
"Цените на горивата не са предмет на регулиране на Министерството на икономиката (МИ)", каза министърът. По думите му ведомството не може и няма правни механизми да регулира пазара и цените. "Това, което прави МИ, е проверка на качеството на горива, които се зареждат от Държавната агенция по метрологичен и технически надзор", добави той.
Според министъра тепърва ще се работи за създаването на единна система за контрол. Причината е, че всяка институция у нас работи с различни данни за качеството на продуктите, за съхранението на горива и за бензиновите колонки.


МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
преди 10 години Ами нали премиера ни играе карти със собственика на Лукойл,нормално е.Защо мислите в София се появиха десетки нови светофари(тапи) нали така скача разхода на близо милион коли и едни хора са щатливи,а ние си висим в задръствания и въздухха е все по мръсен което помага за продажбата на лекарства отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години българите са роби и ги третират като такива без зна4ение кой строй командва отговор Сигнализирай за неуместен коментар