Кражбите на енергийна инфраструктура са проблем не само на електроразпределителните дружества, но са и от обществена значимост. И не само защото на дружествата се налага да отделят средства, за да покрият щетите, които иначе могат да бъдат вложени в модернизация на остарялата мрежа.
Кражбите на инфраструктура водят до аварии, оставящи клиенти на дружествата с часове без електричество, и намаляват качеството на услугата.
Затова и през годините от дружествата настояват непрекъснато за промени в законодателството, които да ограничат щетите от кражби. В изпълнение на подобни отделни искания държавата промени законодателството и правилата за изкупуване на цветни метали и кабели.
Промяната обаче даде резултат само в първите месеци, след което крадците са се насочили към кражби на други съоръжения – например трансформаторно масло, обясняват от дружествата.
През 2014 година ЧЕЗ България е отчела кражби на 43 тона трансформаторно масло. Стойността му обаче е нищожна спрямо щетите, които нанася подобно посегателство на съоръжението - когато маслото се източи, трансформаторът аварира и трябва да се подмени. По този начин през миналата година на територията на дейността на дружеството са повредени 77 трансформатора, а само едно подобно съоръжение струва между 10 и 25 хил. лева.
Преките и непреки щети от кражбите на масло се изчисляват от дружеството на 2,5 млн. лева.
Ето защо компанията вече влага кабели с алуминиево покритие, които не представляват интерес за крадците.
От EVN България коментират, че през миналата година имат кражби на 5 тона трансформаторно масло. От компанията съобщават за общо 261 посегателства на инфраструктура, включително на кабели, електромери и други съоръжения от трафопостовете. Общо преките щети от тези кражби са 421 хил. лева.
Най-честите посегателства върху инфраструктурата на Енерго Про през миналата година са кражби от трансформаторни постове и възлови станции, както и по електроразпределителната мрежа ниско напрежение, обясниха от дружеството. Общо преките разходи за отстраняване на щетите са към 200 хил. лева.
При други обстоятелства тези средства, вложени за отстраняване на последиците от кражби, биха могли да бъдат вложени в рехабилитация, обновяване и развитие на остарялата електроенергийна инфраструктура и подобряване на обслужването за клиентите на дружествата. ЕРП-тата инвестират и допълнителни средства за охрана на съоръженията си.
Електроразпределителните дружества са категорични, че тяхната инфраструктура е важна за националната сигурност на страната и кражбите от нея трябва да се третират като престъпления срещу националната сигурност, защото се спират доставките на електричество и за битовите абонати, и за ключови държавни институции, болници и училища.
По тази причина от компаниите призовават за обществена нетърпимост за кражбите на енергийна инфраструктура. Преките разходи на електроразпределителните дружества не са всичко в случая - аварийно прекъсване на захранването може да повреди електроуредите на потребителите и дори да е заплаха за човешкия живот, коментират от ЕРП-тата.
Липсва обаче усещането, че кражбата е реална щета за всички, а не нещо допустимо. Често посегателствата над съоръжения се случват през деня и на публични места. Самите кражбите остават ненаказани, сочат наблюденията на компаниите. От ЧЕЗ България например коментират, че през последните години почти няма ефективни присъди за кражби и увреждане на съоръженията.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
преди 9 години Време е Държавата реално да защитава гражданите си, а не да вкарва танкове на НАТО. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Дружествата да почнат да работят, щото тая инфраструктура тях чака! Не само да лапат!Инак се краде отдавна. С подпис. отговор Сигнализирай за неуместен коментар