Секторът "Текстил и облекло" се очаква да завърши годината с висока стойност на експорта, която да се доближава до рекордните 1,86 млрд. евро от миналата година. Това коментира в интервю за БТА Анастасия Симеонова, ръководител проекти в Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ).
Над 90 на сто от продукцията на бранша е предназначена за износ, като тази тенденция продължава, предвид все още слабото вътрешно търсене. Основният пазар на българската продукция, както и преди, продължава да бъде Европейският съюз. Главните търговски партньори са Италия и Германия – там отива почти половината от експорта. Други важни експортни страни са Великобритания, Франция, Гърция, Испания.
Заради санкциите срещу Русия към момента има спад с близо 13 на сто на годишна база на експорта за там, но в абсолютни стойности цифрите не предизвикват тревога, коментира Симеонова. По-скоро отслабването на руския пазар може да се отрази косвено чрез намаление на поръчките от клиенти, които оперират в Русия, допълни експертът.
Основните конкуренти на българските производители на регионално ниво са съседните държави - предимно Румъния и Турция, а също така Сърбия, Македония, Албания. „Разбира се, продължава и конкуренцията от Азия - страни като Бангладеш, Камбоджа, Виетнам продължават да засилват значението си за бранша за сметка на Китай, който се превръща във все по-скъпа производствена дестинация“, казва експертът.
От 2007 г. секторът е загубил 60 хил. работни места. В момента заетите в него са 104 хил., което представлява близо 5 на сто спад на годишна база.
Според Анастасия Симеонова основният проблем за бранша продължава да бъде липсата на кадри - както квалифицирани, така и неквалифицирани.
„В тази връзка се застъпваме за идеята за възможно по-бързо въвеждане на дуалната система за професионално образование. Браншът се нуждае също и от спешни промени в Кодекса на труда, които да направят трудовия пазар по-гъвкав и конкурентен“, отбеляза Симеонова.


МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?