Йордан Недев: Първите нови вагони ще влязат в употреба в края на август

Предстои сериозна ревизия на безплатните услуги в железопътния транспорт, заяви изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ ЕАД

Йордан Недев: Първите нови вагони ще влязат в употреба в края на август

Йордан Недев, снимка: личен архив

Йордан Недев е завършил икономика в СУ „Св. Климент Охридски” и магистратура по финанси в London Business School. Започнал е своя професионален опит в българския офис на германската консултантска фирма Roland Berger, където работи по приватизирането на български предприятия.

Недев е бил и управител на лицензирания инвестиционен посредник CEE Securities. През 2005 г. се присъединява към екипа на MMD Partners, където ръководи практиката по финансово консултиране.

От юли 2011 г. Йордан Недев е изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ“ ЕАД. С него разговаряме за новите спални вагони, които скоро ще се присъединят към подвижния състав на железницата, приватизирането на БДЖ "Товарни превози” и бъдещето на железниците.

- Г-н Недев, какво се случва с приватизацията на БДЖ “Товарни превози”

В момента текат административните срокове за изразяване на интерес. Сега са първите 20 дни, в които потенциалните инвеститори и купувачи ще могат да закупят и след това подадат документите за участие в приватизацията. После документите им трябва да минат през Държавна агенция „Национална сигурност”, за да се провери дали са пригодни с цел запазване на държавните интереси.

Ще предоставим на евентуалния купувач нужната информация и документация без право на изнасяне, а той ще може да прецени каква оферта да предложи.

- Ясни ли са вече имената на някои от желаещите да се включат в приватизацията?

Нямаме информация за конкретни имена. Все още не се е появил сериозен купувач.

- Според вас ще има ли съкращения на персонала на БДЖ, след като приключи приватизацията?

Няма как да кажа. Тук е много важно да се използва верният термин. Няма да бъде запазена средната бройка на работниците в БДЖ. Терминът “средна бройка” бе вкаран като уловка от синдикатите и нито така е заложено, нито така ще бъде заложено в договора. 

Има договорка между синдикатите и Агенцията за приватизация да бъде запазена бройката на работниците, валидна към момента на сключване на договора. Не говорим за средна бройка, а за точно число към момента на сключване на приватизационния договор. Този персонал ще бъде запазен 3 години.

- Получихме информация, че стартът на приватизацията на товарните превози се е забавил, защото при подаването на документи в Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол се е получила грешка и сградният фонд на Транспортна полиция е бил част от активите на БДЖ Товарни превози.

Да, вярно е. Но тук има една подробност – имотите на Транспортна полиция са 100% собственост на БДЖ “Товарни превози”. Ние в момента се опитваме да разрешим проблема с наемателите от Транспортна полиция, която не ни е плащала наем от няколко години.

Надяваме се този въпрос да бъде решен час по-скоро. Дойде време, в което трябва да се изчисти този проблем, за да може да се осъществи приватизацията.

- Сградният фонд на Транспортна полиция присъства ли все още в активите на БДЖ?

Докато тече приватизационният процес ние сме свободни да боравим с активите. Нашите синдикати се опитват да убедят всички, че щом е стартирал процесът на приватизация, нищо повече не може да се пипа в активите на БДЖ. Това не е така – ние можем да правим каквото си искаме, защото дружеството продължава да работи и то има нужди, които ние трябва да задоволяваме.

Това, че е обявена процедура за приватизация, не означава, че ние не можем да извършваме покупко-продажба на дълготрайни материални активи. Просто трябва да обявим, че го правим и че на негово място влиза друго в баланса.

- Какъв е пазарният дял на държавните железници при товарните превози за 2011 г.?

Хубаво е да се гледа година за година и да се наблюдава показателят “свършена работа”. Не е нужно да се следи единствено количеството на превозените товари. Идеята е да превозваме големи товари на големи разстояния и оттам да идват основните приходи.

Грубо казано ние държим 70% пазарен дял. Ако съблюдаваме само количеството на товарите, делът ни би бил близо 77%.

- А какво ще се случи с безплатните карти за пътуване с влак, от които се ползват служителите на железниците и членовете на техните семейства?

Не само безплатните карти – с всичко, което е безплатно, ще се случи едно и също. Не може да има нещо безплатно, когато ние си плащаме тока, водата, горивото, данъците. Не може услугата, която предлагаме на база тези плащания, да бъде безплатна.

Регламентираните безплатни пътувания ще бъдат преразгледани внимателно и промени ще има от началото на следващата година. Така или иначе картите, с които разполагат служителите на БДЖ, са вече раздадени, а те са валидни до края на годината. Числата показват драстични средства, които изтичат от дружеството без да има възвръщаемост.

По пазарни цени документите, които даваме за безплатно пътуване, са на стойност 230-240 млн. лв. за една година. Това са стряскащи числа.


1
 
2
 
10
Deamon Следвай0 преди 1 година
Сумите за безплатните карти от 230-240 млн. са наистина стряскащи и е чудно от къде ги извадихте!! При условие, че картите, които служителите от НК ЖИ ползват, се заплащат. Как може да искате по 4 600 лв. за една такава карта за година!!! И Панталей Пътника не може да направи пътувания на такава стойност !!! А тези карти се ползват преди всичко за отиване до работните места, които са на не повече от 40 км средно. Всяка нормална фирма осигурява превоз на работниците си. Вие мислите, че с икономия от картите ще оправите железниците. Не - няма ! Спрете корупцията, сделки под масата и кражбите от тази голяма компания - това ще донесе много по-голяма полза!!
0
 
1
 
9
GRio до: TGV Следвай0 преди 1 година
Нали се сещате, че покупката на подвижен състав вероятно се прави чрез обществена поръчка - и че победителят е този, който я изпълнява...?
2
 
2
 
8
FINTA до: elena.kalpakchieva Следвай0 преди 1 година
Горна Оряховица и Карлово. Допълвам! Заводите мухлясват, ние турски вагони купуваме...
1
 
0
 
7
TGV Следвай0 преди 1 година
Наистина трябва да се даде отговор защо вагоните не се произвеждат в България. Доколкото си спомням има заводи в София, Русе и Дряново. Освен това можеше да се опитат да правят композициите за метрото тук. Защо трябва да стимулираме чужди икономики, като нашата има нужда от това.
2
 
1
 
6
elena.kalpakchieva Следвай27 преди 1 година
Защото в България няма нужната производствена база.

Още от Имената на бизнеса
Е. Панайотова: Нужна е ясна визия за връзката между науката и бизнеса