IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Румен Христов: Необходим ни е нов Закон за земята, който да работи поне 20 г.

Спираме практиката да се ползват пасища от фирми, които не се занимават със земеделска дейност, заяви председателят на парламентарната комисия по земеделие

08:48 | 27.01.15 г.
Румен Христов: Необходим ни е нов Закон за земята, който да работи поне 20 г.

Румен Христов е депутат от Реформаторския блок и председател на парламентарната комисия по земеделието и храните. Попитахме го за предстоящите законодателни промени в областта на земеделието и как те ще се отразят на сектора.

- Г-н Христов, комисията по земеделие обсъжда промени в няколко закона - за ползването на земеделските земи и за подпомагането на земеделските производители. С каква цел се правят законодателни промени по отношение на белите петна (обработваеми ниви, които са наследствени, но техните собственици не са ги потърсили - бел. ред.) и гарантират ли те, че в общините ще постъпват повече средства за ползването на белите петна, отколкото в момента?

- Става дума за регулиране на отношенията между общини и собственици на ниви, както и между общини и арендатори. С промените се очаква да се увеличат средствата, които биха постъпвали в населените места.
В законопроекта се предлага тази дейност да бъде прехвърлена от общинските служби към МЗХ и службите по земеделие. Това на практика ще натовари доста служителите на министерството, но те казват, че са подготвени да поемат този по-голям обем работа.

В интерес на истината, беше дълъг спорът между Националното сдружение на общините (НСОРБ) и представители на собствениците, както и на МЗХ, колко години трябва да се пазят средствата (за белите петна - бел. ред.) – дали три, пет години или повече. Както знаете, те се събират в извънбюджетна сметка. Засега няма окончателно решение, най-вероятно между първо и второ четене ще прецизираме текстовете.

Аз съм склонен да подкрепим 5-годишния срок, но освен това може би е добре част от средствата да остават на разположение. Голяма част от собствениците на тези земи не са в България. Като се върнат след 5 или 6 години и потърсят средствата, е добре там да са останали такива.

От друга страна, най-вероятно много дребни собственици на земя, които ще имат разходи например 50 или 100 лв., за да пътуват до Добрич и да си потърсят рентата, няма да го направят. Тези средства биха могли да се ползват за определени цели в земеделските общини.

Въпросът е да бъде регламентирано за какво ще се ползват тези средства. Според мен те трябва да отиват за благоустрояване, улично осветление, пътища, а не за заплати и други разходи, от които жителите в тези населени места няма да се възползват. По-малките общини донякъде основателно настояват за тези средства, които могат да са допълнителен приход, който поне малко ще облекчи техните скромни бюджети.

- Промените в закона ще улеснят ли сключването на споразумения между земеделците за уедрено обработване на нивите, което е сложен процес?

- Да, особено с въвеждането на изискването за правно основание (за да получават субсидии, арендаторите задължително трябва да имат правно основание за ползване на земята - бел. ред.).

Докато в Северна България споразуменията приключват бързо и навреме,  в Южна България този процес се бави. Вярно е, че в Северна България земята се обработва по-уедрено, но като че ли има наблюдения от Министерството на земеделието за недобра работа от страна на службите, които отговарят за тази дейност. Би следвало да се облекчат тези процеси.

- Защо се предвижда комисията, която отговаря за създаване на масиви, да изготвя проект за разпределение, който да предложи на стопаните и ако не се стигне до споразумение, да има последната дума за разпределението на нивите именно с този проект?

- Така е, защото има случаи, когато нито едната, нито другата страна отстъпва. Това не е опит за въвеждане на допълнително администриране, а опит за въвеждане на арбитраж. Вместо да протакат тези процеси и да спъват кампаниите за единица площ, всичко да става по-рано.

Философията като цяло на комисията, а и на Министерство на земеделието е, че по всички законопроекти, по които ще работим, ще се опитваме да намалим административната тежест за ползвателите. Тук също сме излезли от тези съображения.

Последна актуализация: 08:14 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още