IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Българинът и петролът

Понижаващите се цени на петрола са по-скоро шанс за българската икономика, който трябва да се използва, смята Радко Кръстанов

08:28 | 29.12.14 г. 16
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Българинът и петролът

2014 година е почти история. Вижте какво се случи през последните 12 месеца в специалната селекция Икономиката през 2014. Предлагаме ви поглед върху най-значимите събития и тенденции от политическия и икономическия живот на България и света.

Днес ви представяме анализ за една от горещите теми на изминалата година – цената на петрола на нашия читател Радко Кръстанов, който ни изпрати гледната си точка на info@investor.bg. Ако и Вие имате позиция - очакваме я!

Отиващата си 2014 година бе вълнуваща за търгуващите с петрол. От юни и юли, когато бяха записани годишните върхове, за половин година лекият суров петрол сорт „Брент“ изтри почти 50% от цената си. Причините са няколко. Политиката на САЩ за увеличаване на добивите от шистови находища, отказът на ОПЕК и най-вече на Саудитска Арабия да ограничи производството, геополитическата атака директно срещу Русия и индиректно срещу страни като Иран и Венецуела, чиито държавни бюджети са силно зависими от износа на черното злато, са сред основните предпоставки за срива на цените. 

Глобалният икономически ефект от „ритането на атовете“ тепърва ще бъде оценяван. В различните точки на света цените се отразяват по различен начин, но за нас най-интересно е как те ще се отразят на живота в България. У нас цените на горивата потеглиха надолу, но с по-бавни темпове от цената на петрола на международните пазари. Ефектът от международната търговия ще се усети на наша територия с известно забавяне и в това няма нищо нелогично, необичайно или нередно. Освен това върху цените за крайния потребител влияят и други фактори, които следва да се отчитат.

Ще се усмихваме ли по-широко покрай бензиностанциите?

Възможно е една хубава сутрин да се събудим и, минавайки покрай бензиностанцията, да се усмихнем на светлинното табло по повод новите две стотинки, с които е поевтиняло нашето гориво. Шокови промени обаче няма как да се очакват.

Има две „лоши“ новини. Първо, петролът не може да поевтинява до безкрайност. Водещите финансови институции преразгледаха прогнозите си за 2015 г., но и след ревизията очакванията са цената на черното злато да се движи в рейндж около текущите нива, тоест без големи колебания. 

Второ, опциите на бензиностанциите за доставчик на горива на едро обичайно се свеждат до „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД. Рафинерията работи под пълния си капацитет с тежък петрол сорт „Урал“ – два фактора , които оскъпяват преработката. Право на всяко частно предприятие е да избира суровините си и да ценообразува, за да бъде на печалба, но е факт, че цените на горивата на едро у нас са едни от най-високите в Европейския съюз.

Третият фактор, който влияе на крайните цени, е държавното оскъпяване. Данъците и акцизите са деликатна тема, по която енергийният бранш често спекулира неуместно. Акцизът на 1000 литра А-95 е 710 лв., а на дизела е 645 лв. С тези цифри България се нарежда категорично на първо място в Европа по този показател, тоест акцизите ни са най-ниските в рамките на съюза (вж. таблица 3 в Бюлетина за данъците и акцизите, публикуван на 15 декември т.г.). Данъкът добавена стойност (ДДС) също е в разумни граници и е сред по-ниските в Европа (20%). Като се имат предвид тези числа, дори не би било етично да се повдига въпрос за допълнителното им редуциране в името на по-ниска цена за крайния потребител.

С други думи, цените на горивата, които са установени в момента, ще се запазят и през 2015 г., като, разбира се, винаги са възможни някакви несъществени колебания. И всичко това, при условие, че няма нови непредвидени обстоятелства на световната геополитическа карта, а оттам и на международните пазари.

Важно е да се отбележи, че такива могат да се появят от големи промени в цените на валутите. Когато говорим за цените на петрола, говорим в долари. По-скъп долар означава и по-скъп внос в американска валута. Валутните котировки по-рядко се появяват в анализите на цените на горивата в България, но и те имат съществено значение.

Последна актуализация: 03:10 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

13
rate up comment 0 rate down comment 0
kalendar
преди 9 години
А тая глупост, че Лук ойл не плаща данъци е толкова вярна, колкото, че Дънди прешъс плащали 200 милиона на 500 милиона оборот. Ако е така, редно е да си сменят счетоводителя. В същност-Лук ойл е един от най-големите данъкоплатци, друга е темата дали крият данъци-100% крият.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 0 rate down comment 0
kalendar
преди 9 години
Ти, дете просто, дали можеш да ми дадеш цитат, където Путин ни е "плашил" с нещо?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 19 rate down comment 0
индианеца
преди 9 години
Липсата на алтернативи винаги си казва тежката дума. Братския петрол е като братския газ - най-скъпият възможен. Остана сега само назидателно да ни размахат пръст и да целуваме ръка, че въобще го има ! Кога ще се появят истински български политици най-после ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 13 rate down comment 2
1984
преди 9 години
Годишно се продават 600х.т.бензин(800млн.литра)и около 1.5млн.т.дизел(1.8млрд.л.). 20ст.над средната цена в ЕСправи 520млн.повече разходи за фирми и ф.лица.Лукарски?КЗК ?КЗП?Протести пред държавни органи,получаващи заплати от наши данъци,имат смисъл-да се размърда чиновника,а не да си води записки кого да удари и кого да покрие.Иначе при интензивно модернизиране е нормално да няма печалба,но и ЕBITDA е на -.Печалбата на нефтопреработватели последните години е 1до3%.На 8млрд.това са 80-240млн.и данък 8-24млн.Внос от СА и Венецуела на тези цени е нереален-те са субсидирани от правителствата и са за вътрешен пазар
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 46 rate down comment 1
Patilan
преди 9 години
позакъснели сме с националната стчака.Много по-важно според мен е фактът че Лукойл не отчита печалба и не внася и стотинка данък. като си направим ранвосметката - плащаме най-скъпият петрол в ЕС, а рафинерията не плаща данъци ....... мисля дори Понци схемите не са толкова доходоносни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 28 rate down comment 2
MZ/X
преди 9 години
Теоритично пазарът на България е отворен за всички рафинерии в ЕС, но явно комбинацията от това, че Лукойл държи рафинерии и в съседни държави, плюс някои регулации и лоша инфраструктура пречат на конкурентите да продават на българския пазар...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 35 rate down comment 10
alphaomega
преди 9 години
Със стачки и протести нищо не става! Трябва повече истинска конкуренция това е. Лукойл е монополист на пазара и си прави каквото си иска. Сигурно поне 85% от петрола в Бг. идва от Русия а това е абсолютно безумие при положение че и арабите и либийците и сирийците са много по близо до нас и продават по качествен петрол на по ниска цена. В Саудитска Арабия средната цена на бензина на дребно е около 16 ЦЕНТА за литър а един литър минерална вода струва около 30 цента и храната е доста скъпа! Не можем ли ние да им продаваме вода и качествена храна, а да купуваме петрол!? МОЖЕМ ама няма кой щото явно сме бананова република! Дори чак от Венецуела да внасяме пак ще излезе по евтино от Руския петрол....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 38 rate down comment 4
bgMan
преди 9 години
Заслужават разбира се но никой няма да го направи.От Лукойл в най-голяма степен зависи връзването на бюджета на България, а оттам и мандата на правителството, така че никое правителство няма да се осмели да допусне блокиране на Лукойл или национална стачка. Трябват граждански инициативи и протести. Лукойл е най-арогантния монополист в България и най-големия контрабандист на петрол в ЕС.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 39 rate down comment 4
MZ/X
преди 9 години
Леле, това е ужас! Цените на едро на бензина в България са 24% по високи от средното за ЕС и близо 91% по високи от най-ниските цени в ЕС! Тези данни си заслужават една национална стачка и блокиране на Лукойл!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 11 rate down comment 6
юрист
преди 9 години
Всъщност- статията би следвало да обърне внимание и на цената за доставка на руски природен газ за България. Формулата на ценообразуването на цената на газът за България е пряко обвързана с цената на петрола- по изричното настояване на руснаците. Ерго- намалена цена на петрола= намалена цена на доставяният руски природен газ.А *** плашеше като за световно, че ще ни врътне газовото кранче през зимата ;) Ако в момента в София няма истинска зима- здраве му кажете, но пък не се забелязва рашките да са ни врътнали газовото кранче - защо така се получава, а? :) :):):)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още