IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

К. Кичев: До края на годината отваряме концесионните процедури за пристанищата

България ще се възползва от холандския опит при развитието на портовете, твърди заместник-министърът

10:21 | 23.02.11 г. 1
Автор - снимка
Създател
<p>Снимка: port-varna.bg</p>

Снимка: port-varna.bg

България ще се възползва от холандския опит при концесионирането на пристанищата си, заяви заместник-министърът на транспорта и съобщенията Камен Кичев. При посещението си в Холандия между 9 и 11 февруари той е имал срещи с представители на министерството на инфраструктурата и околната среда, както и с ръководствата на пристанищата в Ротердам и Амстердам, съобщи БТА.

През март 2010 г. транспортното министерство обяви "Стратегия за развитие на транспортната инфраструктура на Република България чрез механизмите на концесията", която засяга двете черноморски и дунавските пристанища.

На 9 февруари тази година правителството реши да открие процедура за концесия на пристанищния терминал Бургас-Изток 2. „Целта ми е до края на годината да отворим всички или почти всички концесионни процедури“, съобщи заместник-министър Кичев. Той обаче не се ангажира с дата за сключването на концесиите.

„Практиката досега показва, че всяка концесия е била оспорвана в съда“, каза Кичев и прогнозира, че ще продължи и в бъдеще.

Моделът на ЕС, който и България прилага, предвижда открити търгове, които могат да бъдат оспорвани в съда. "Затова и работим по възможността да се прилага моделът на публично-частното партньорство, с което могат да бъдат избегнати грамадните по обеми и дълги по време тръжни процедури", посочи той.

При разговорите на Кичев в Холандия не е бил изразен ясен интерес от холандска страна за участие в концесионните процедури за българските пристанища. Постигната е обаче договореност за посещение в България на представители на пристанищата Ротердам и Амстердам.

Друга тема, която ще бъде обсъждана, е сътрудничеството между холандските и българските пристанища. По думите на Кичев сътрудничеството може да бъде осъществено и в рамките на нова тенденция в развитието на пристанищата: създаването на пристанищен алианс. В рамките на такъв алианс той е обсъждал възможността за сътрудничество на българските морски пристанища с белгийското пристанище Антверпен.

При посещенията си в пристанищата Ротердам и Амстердам заместник-министърът се е запознал с успешния модел BOT (Build - Opterate - Transfer или построй-оперирай-предай), по който те функционират. За този модел много се говори напоследък в Европа, като, по думите на Кичев, се очаква ЕК да създаде специална директива, с която ще препоръча използването на ВОТ, а по този начин на практика - и на принципа на публично-частното партньорство.

Наскоро холандска компания е направила проучване върху контейнерните черноморски пристанища. Използваме и изводите от това проучване при взимането на решенията по какъв път да се развиват нашите пристанища, посочи още заместник-министърът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:59 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 0
lyusien
преди 13 години
Отдавна трябваше да го направите И не само пристанища а също и летища терминали ж.п гари и жп линии части от завършените магистралиавтогари Отдавна Единственото което трябва да направите е да изготвите ясни разбираеми и изгодни за обществото и концесионерите договори за концесия Чаоо Желая ви успех
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още