IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Проблемите в Азия натежаха на акциите на производителите на луксозни стоки

През 2013 г. приходите от продажби на луксозни стоки в континентален Китай са нараснали само с 2%, спрямо ръст от 7% през 2012 г.

17:29 | 25.07.14 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Китайците вече избягват да подаряват скъпи&nbsp;бижута, парфюми и спиртни напитки. <em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Китайците вече избягват да подаряват скъпи бижута, парфюми и спиртни напитки. Снимка: архив Ройтерс

Проблемите не са нови и все пак фондовият пазар реагира изключително чувствително на тях. Разочароващите финансови резултати на производителя на луксозни стоки LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton в Азия бяха наказани в петък от фондовата борса със сериозния спад на цената на акциите от около 6 на сто. Печалбата на производителя на луксозни стоки през първата половина на годината e спадналa с 4% въпреки лекото увеличение в продажбите, показвайки уязвимостта на сектора от валутните колебания.

И това не е всичко. Акциите на други компании в бранша попадат във вихъра, тъй като те се борят с подобни проблеми. 

Така например цената на акциите на Christian Dior отчита спад от 5,90%, книжата на Compagnie Financière Richemont губят 2,16% от стойността си, тези на Burberry Group – 1,73%, на Hermès International – 1,67%, а акциите на Hugo Boss се котират с 1,67% под вчерашното си равнище*.

Проблемните области на луксозната индустрия са разнообразни, но се намират най-вече в Азия. От една страна, концерните трябва да се справят с кампанията за борба с корупцията в Китай, която води до спадащи продажби.

Правителството в Пекин реши да подлага на високи глоби приемането на подаръци от публичната администрация. Цялата западна индустрия на луксозните стоки е засегната от това решение, тъй като скъпите луксозни марки често са решение за подарък в Китай. Последицата от това е, че екстравагантни подаръци от европейските луксозни марки, като например часовници, бижута, парфюми и спиртни напитки, се търсят все по-малко. Richemont наскоро изчисли, че до този момент около 30% от нейните приходи в Китай се дължат на подаръци, пише The Wall Street Journal.

Отрицателна роля изиграва и въведеното от 1 април увеличение на данъка върху потреблението в Япония от 5 на 8%. Така например модният и коженият бизнес на LVMH се е свил в Япония през второто тримесечие с 11 процента в сравнение с предходното тримесечие. Преди това компанията все още очакваше тук растеж от 32%, заявяват анализатори на Credit Suisse.

В този контекст анализаторите посочват и скорошните значителни увеличения на цените. Преди известно време компанията, подобно на редица конкуренти, вдигна цените на стоките си в Япония, за да компенсира спада на йената. Това, заедно с увеличението на ДДС сега, се отразява силно негативно на търсенето.

В този контекст не трябва да се забравя и развитието на юана, който в първите месеци на годината изненадващо и очевидно контролирано от Китайската централна банка, отслабна, след като преди това в продължение на години познаваше само една посока – нагоре.

Но онова, което според Credit Suisse е по-изненадващо, е продължаващата негативна тенденция в модния бизнес на LVMH в други региони, като Хонконг, Китай и Сингапур. Фактът, че интересът към скъпите чанти и дизайнерски дрехи расте по-бавно, най-вероятно се дължи на нарастващото самосъзнание за разходите на китайските купувачи. В края на краищата китайската икономика вече не расте толкова бързо, колкото преди, а и далеч не е сигурно, че заложената цел за растеж от 7,5 на сто за 2014 г. ще бъде постигната.

Негативната тенденция може да се докаже доста лесно. През 2013 г. приходите от продажби на луксозни стоки в континентален Китай са нараснали с 2% до еквивалента на 13,6 млрд. евро, докато през 2012 г. приходите са нараснали с цели 7%, показват изчисления на Bain & Co.

Може би затова в Китай като гъби след дъжд започнаха да изникват аутлет центрове, където иначе скъпите дизайнерски стоки могат да се закупят на по-ниски цени. Те служат и за намаляване на запасите в складовете. Но в крайна сметка под черта ефектът е отрицателен - намаляване на маржовете на печалбата на дружествата от луксозната индустрия. 

*Актуално към 16,00 часа

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:14 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още