IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

КЗК глоби собственика на eMAG и издателства за нарушения при Черния петък

Според Комисията в рекламните кампании е имало заблуждаващи послания за крайните цени

17:25 | 26.05.16 г.
КЗК глоби собственика на eMAG и издателства за нарушения при Черния петък

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) налага глоба от 4,6 млн. лв. на собственика на eMAG - „Данте Интернешънъл“ СА, Румъния и две издателства за нарушения при рекламни кампании.

Антимонополната комисия съобщава, че е установила извършени нарушения от страна на „Данте Интернешънъл“ при провеждането на рекламните кампании: „Черен петък“ (28 ноември 2014 г.), „Emag – най-лесния начин да поръчаш – най-сигурния начин на доставка - милиони начини да се зарадваш” (3 – 24 ноември 2014 г.) и „Две години eMag.bg” (8 декември 2014 г.).

Комисията допълва, че е установила и нарушения, осъществени от „Данте Интернешънъл“ съвместно с „Хеликон“ АД и „Колибри“ ООД в рамките на промоционални кампании.  

Санкцията на „Данте Интернешънъл“ е изчислена като процент  от приходите от продажби на дружеството за 2015 г. Глобата за „Хеликон“ е 281 хил. лв., а за „Колибри“ – 17 хил. лв.

Производството е образувано по искане на „Сторе“ ЕООД .

Комисията твърди, че поведението на „Данте Интернешънъл“ и издателствата в посочените рекламни кампании има заблуждаващ характер за крайните цени на определени промоционални продукти за начина на тяхното формиране и представяне. 

В сигнала си до КЗК от „Сторе“ твърдят, че потребителите се въвеждат в заблуждение за намалените цени на продуктите с различни послания. Според дружеството в кампанията „Черен петък“ цените на продуктите в този ден са предварително завишени, а след това намалени с отстъпка до 70%. Книгите пък били на стандартни цени.

В изпратено до КЗК становище от „Данте Интернешънъл“ уточняват, че компанията е регистрант на домейн адрес еmag.bg и използва сайта за продажба на стоки от свое име, както и от името на пазарни партньори („Маркетплейс“).

Според дружеството при промоции условията се определят независимо от eMag от  пазарните партньори. В случай, че партньор реши да предлага отстъпки под „шапката“ на промоционална кампания, той отговаря за комуникирането на условията. При всеки случай обаче потребителите се известяват дали купуват от eMAG или от пазарен партньор.

Дружеството отрича да предлага по време „Черен петък“ продукти с предварително завишена продажна цена.

От „Хеликон“ информират КЗК, че не разполагат с достъп до сайта на eMAG и не могат да въвеждат там информация за предлаганите дружеството продукти. При постигане на съгласие за предлагане на определен продукт, дружеството следва да предостави единствено информация за продукта (снимка, корична цена, наличност).

Дружеството твърди, че няма непосредствено участие при организирането на промоционалните кампании на eMAG. Условията и правилата на промоциите, включително тези, в които „Хеликон“ АД е участвало, се изработват от eMAG.

„Хеликон“ АД изразява единствено съгласие за участие в съответната промоционална кампания, без за това да сключва отделни договори. За рекламната концепция също не се иска съгласието на „Хеликон“ АД.

Дружеството посочва, че при промоции част от книгите, които предлага, са остарели. Така съответните издателства имат интерес такива книги да бъдат реализирани даже и на цена, по-ниска от коричната. За тези книги е посочена конкретна процентна отстъпка от коричната им цена. Друга част са в нормална продажба и по време на кампаниите тези книги се предоставят за продажба на eMAG по стандартните им продажни цени.

Добавените рекламни послания, че това са „промоционални“ или „най-добри“ цени, са инициатива на eMAG, като съгласие или одобрение от „Хеликон“ за такова представяне на продуктите не е търсено.

Издателство „Колибри“ твърди, че не участва в рекламните кампании на търговците, а провежда собствени промоции на издадените от него книги.

„Колибри“ уточнява, че и рекламната концепция на eMAG за промоциите не е съгласувана с дружеството и то не е взимало никакво непосредствено участие при организирането и реализирането на рекламните кампании.

Решението на КЗК подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-десетдневен срок от съобщаването му на страните.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:10 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още