IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

КЗК разследва „Лукойл България“ за злоупотреба с господстващо положение

От комисията смятат, че поведението на предприятията на българския пазар на горива може да засегне и търговията на европейския пазар

15:02 | 03.08.11 г. 9
Автор - снимка
Създател
КЗК разследва „Лукойл България“ за злоупотреба с господстващо положение

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува производство за установяване на евентуално извършени нарушения от „Лукойл България“ ЕООД по Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) по клаузата за забрана за антиконкурентни споразумения и съгласувана практика. Образуваното производство обхваща разследване и за евентуално извършена злоупотреба с господстващо положение от страна на „Лукойл България” ЕООД.

Образуваното производство по ЗЗК е въз основа на секторен анализ на конкурентната среда на производството и реализацията на бензин и дизелово гориво, посочват от държавния регулатор.

Анализът проследява пазарната среда и отношения по цялата верига на реализация на горивата – от производството и вноса през търгуването им на едро до реализацията на дребно към крайния потребител.

Основен акцент на анализа е поставен върху състоянието на конкурентната среда при производството/ вноса на бензин и дизел и търговията им на едро. Детайлно са изследвани отношенията между участниците на това ниво на пазара.

Като резултат се откроиха проблеми за конкуренцията в две насоки, отбелязват от КЗК. От една страна, се забелязва сходно движение на цените на едро, което би могло да е следствие от наличието на забранено споразумение или съгласувана практика между участници на пазара. От друга страна, са изследвани договорните отношения между „Лукойл България” ЕООД и неговите контрагенти – търговци на едро, където загриженост будят определени договорни условия и прилагани търговски практики, които могат да доведат до „затваряне“ на пазара.

Предвид характеристиките на разглежданите пазари и установените на тях пазарни отношения КЗК отчита, че поведението на предприятията на пазара е от естество да засегне търговията между държавите членки на ЕС, поради което производството ще бъде водено и по отношение на чл. 101 и чл. 102 от Договора за функционирането на Европейския съюз, заявяват от антимонополната комисия.

В срок до 30 дни преди приемане на окончателното си решение КЗК ще представи резюме на проекта на решението си за съгласуване с ЕК. Европейският регламент също така дава възможност на КЗК да се допитва до ЕК в хода на производството.

Наред с това комисията информира министъра на финансите за необходимостта, съобразно неговата компетентност и приложимото европейско законодателство, да се предприемат подходящи мерки за подобряване на конкурентната среда.

Продължителността на настоящото разследване зависи от редица фактори, включително от сложността на случая, степента на сътрудничество с комисията от страна на предприятията, гарантиране правото им на защита и др., посочват от КЗК.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:17 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

9
rate up comment 0 rate down comment 0
Спящият бик
преди 12 години
(У)леснение, извинявам се за грешката.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 0 rate down comment 0
Спящият бик
преди 12 години
За олеснение на КЗК предлагам на вниманието им решението на българския съд по повод отнемането на лиценза им за данъчен склад. Съдът недвусмислено потвърждава господстващото положение на пазара и точно с това "аргументира" решението си за отмяна на отнемането на лиценза. Целесъобразно, а не законосъобразно, разбира се.И вторият факт - Лукойл вече призна злоупотреба с монополно положение в Русия пред техния контролиращ орган. Мислите ли, че тук политиката му е по-друга?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 1 rate down comment 0
tnm
преди 12 години
Мдаа!На уважаемите служители от КЗК им бяха необходими няколко дни, за да стигнат до извода, че цитирам "...загриженост будят определени договорни условия и прилагани търговски практики, които могат да доведат до затваряне на пазара". Сигурно сън не ги е ловил горките хорица, докато измислят каква словесна еквилибристика да използват, та да не разсърдят Лукойл. И тяхната не е лесна:)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 1 rate down comment 0
all_trader2
преди 12 години
сам си задаваш въпроса мисля че и сам можеш да си отговориш - защото така им е наредено
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 0
STRAHO
преди 12 години
Чудя се 20 години къде беше тази комисия!? Всичките и членове през годините са за разследване. Не малко от пребивавалите там са вече горди бизнесмени :)) И защо само ЛУКОЙЛ!!? Има толкова много картели и монополи и то от мнооого години. Не се насмукаха на пари :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 0
bigiadri
преди 12 години
Това ,което внасят в хазната не е тяхно ! Това е от плащането ,което правим ние потребителите! Нека да не им купуваме горивото пак да видим какво ще внасят като данъци!Друг е вьпроса че по пътя от нас до хазната те с различни хватки ,законни и незаконни ,включително и незаконния монопол те реализират огромни печалби и собсидират партиите ,които им правят чадър!ВСИЧКО ТОВА НА НАШ ГРЪБ!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 3 rate down comment 0
хендехох
преди 12 години
някой като каже, че внася 1 млрд. лв. в хазната за полугодието, се чудя дали не трябва да внася 1,2 млрд. лв.тоест не е важно колко внасяш, а дали внасяш всичко, което трябва. Мозина бърката колко внасяш и дали внасяш всичко. Гледат първото, а е важно второто.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 0 rate down comment 1
Натрий
преди 12 години
Вярна е грешката: Лук-Йол.КЗК поне разбра, че има и пазар на горива, не че ще направи нещо по същество.Питам се защо летищата нямат друг доставчик освен Бългериън Авиейшън Груп? Не вярвам да са толкова недалновидни за възможен проблем. Изглежда в този сектор монополът им е гарантиран не без политическа намеса.Трябва да признаем обаче, че Лукойл на практика е кредитирал минимум БДЖ, пък и дизелът им поне е най-добрият на пазара.Не разбирам защо ще са най-големият данъкоплатец. Може би най-големият прехвъргач на данъци е по-точно. Крайните клиенти плащат и акциза и ДДС-то. Какво е значението кой го внася?А пък многомилионната им загуба си е направо безочие.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 0
хендехох
преди 12 години
Едва ли летищата в София и още повече в Бургас и Варна ще продължат да купуват само от Лукойл Авиейшън. Очаквам мерки за диверсифициране на източниците от поне 2-3 доставчика, което няма как да не се отрази на продажбите на Лукйол.Дано летищата имат свои хранилища и не се налага да строят. В Летище бургас има три хранилища, доколкото съм виждал, едното оцветено в Нафтекс и другите две в символите на Лукйол, но явно и трите са били на Лукойл. Не вярвам Фрапорт да си оставят коня в калта, ще са готови за пореден рунд.БДЖ не зная как ще си намери друг доставчик, като е толкова задлъжняло, ще трябва да плаща само предварително..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още