IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Онлайн резервация на билети за влак може да е факт преди Коледа

БДЖ започна процедура по намирането на външна фирма, която да внедри системата до 16 декември

16:45 | 11.10.13 г. 1
<p>
	Снимка: <em>Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

БДЖ стартира процедурата по намирането на външна фирма, която да изгради системата за онлайн резервация и издаването на билети за влак. До 16 декември тази година избраната външна фирма ще трябва вече да е изработила и внедрила информационната система, а и трябва да е провела нужните тестове за нея, става ясно от публикувана обществена поръчка на официалния сайт на железницата.

От обществената покана не става ясно колко лева е готова да даде железницата, за да могат нейните потребители да си купуват билети през интернет. От пресцентъра на БДЖ обясниха, че прогнозната стойност трябва да е до 66 хил. лв, тъй като това е прагът при публичните покани, извършвани на територията на България.

Основната цел на системата за онлайн резервация и билетоиздаване е да осигури на клиентите на БДЖ самостоятелна възможност за резервиране на места и закупуване на билет за пътуване във влаковете вътрешно съобщение чрез Интернет.

През 2010 година подобна услуга е била тествана пробно, но тарифирането, резервацията на място и изпращането й на клиента са извършвани ръчно, от пределен служител, а автоматизацията се е отнасяла само за процеса за заплащане на услугата.

Критерий за избора на изпълнител е най-ниска цена на офертата. Участниците следва да предоставят декларации за техническите възможности, които притежават, като например списък на основните договори за услуги през последните 3 години, сходни с предмета на поръчката, с посочените стойности, дати и клиенти. Освен това кандидатите трябва да предоставят поне 3 препоръки в оригинал от страна на клиенти. Нужна е и справка за образователната степен по специалност, сертификатите за професионалния опит, които притежават ръководителя и участниците в екипа.

Срок за получаване на офертите 17 октомври.

От обществената поръчка става ясно, че системата за онлайн резервация и покупка обхваща бързите влакове със задължителна резервация по направленията София- Пловдив- Бургас и обратно; София- Карлово-Бургас и обратно, София-Горна Оряховица -Варна и обратно; София- Горна Оряховица и обратно.

Освен тях оналйн билети ще могат да се вземат и за бързи влакове със спални вагони по направленията София- Горна Оряховица- Варна и обратно, София-Пловдив-Бургас и обратно.

Повече за системата

БДЖ има изискване системата за билетоиздаване да бъде разположена на едно място в централен сървър. Поддръжката ще се извършва от едно място. Системата трябва да се състои от отделни модули, които могат да се допълват и разширяват поетапно, като се настройват съобразно потребностите и изискванията на клиентите.

БДЖ иска системата да бъде изградена така, че да бъде достъпна по всякое време. Ще се залага на простота на потребителския интерфейс – трябва да предполага работа с прости и познати стандартни на вид екрани и менюта.

Освен това системата трябва да бъде изградена по начин, който да позволи графиците и разписанията на влаковете, както и цените на билетите, да бъдат постоянно актуализирани.

Публичната част от системата трябва бъде разработена на английски и български език. Очаква се да бъде разработена по начин, който да позволи едновременно поне 1000 потребители да я използват, без това да я натоварва или да пречи на нейната производителност.

Изпълнителят трябва да проведе обучение на служители, които да работят по управлението й – общо 10 служители и 2 системни администратори.

Как ще се резервира и купува билетът?

Всеки клиент ще трябва да влезе в онлайн портала на БДЖ и да се регистрира, като посочи имена по лична карта и електронна поща. След като се регистрира на личната си електронна поща ще получи потвърждаващ мейл за това с временна парола за ползване (която после може да бъде сменена). След като се регистрира успешно пътникът ще трябва да посочи маршрут, дата на пътуване и влак (с опцията отиване и връщане), клас, брой пътници, резервация на места, избор на вид тарифа. Ако притежава документ за намаление или отстъпка, ще може да въведе и данните му, за да може да използва съответната отстъпка.

На база въведените данни от предишните модули системата извършва проверка за наличието на свободни места за конкретния маршрут, дата, част, влакове, класа и т.н. Ако заявката на клиента не може да бъде изпълнена, системата ще връща съобщение и ще се предоставя възможност за корекция.

След това стойността на пътуването ще бъде тарифирана. Потребителят ще трябва след това и да заплати калкулираната сума, като ще може да използва услугите на Easy Pay или „Борика“. Клиентът след това ще трябва да разпечата превозния документ, като междувременно системата ще изпраща и уведомително писмо на електронната му поща.

В самия влак документът ще бъде проверен от кондуктор, с помощта на специално устройство за сканиране.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:04 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 0
astron
преди 10 години
Звучи добре след... 23 години от създаването на Интернет и в България да може най накрая пътниците да си купуват билети онлайн.Жалко е обаче, че е нереално да се спази едно такова обещание в такива кратки срокове. Да се договорят спецификации, да се създаде продукт, да се интегрира, да се тества, да бъде приет от клиента, да се обучи персонал и да се интегрира с мобилни устройства за проверка на билети от кондукторите... и това за цяла България, с малко пари и с очакване от 1000 паралелни потребители... За какво говорим? Как е възможно да се организира това за 2 месеца. Такъв проект най-малко изисква 5-6 месеца. Очаквам или да го просрочат с няколко месеца, или при пускането преди коледа да имат сериозни технически проблеми... Нещо като новите лични карти с.... черно бели! снимки и огромни опашки пред полицията... Успех! ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още