IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Възможен ли е нов път за БДЖ?

На този етап за железницата се предлагат единствено стари, вече пробвани решения, които видимо не успяват да подобрят ситуацията в превозвача

09:17 | 28.12.13 г. 5
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

2013 година скоро ще бъде история. Вижте какво се случи през последните 12 месеца в специалната селекция на Investor.bg Бизнесът 2013. Предлагаме Ви поглед върху най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот на България и света.

С оглед наближаващия край на 2013 година е време и за някои равносметки. Една от големите такива, що се касае до транспортния сектор, трябва да бъде направена по отношение на един от най-големите работодатели в България - “Холдинг БДЖ”, който през последните години се “клатушкаше” в ръцете на различни ръководства и решения.

Нито едно ръководство така и не успя да представи конкретни мерки за решаването на проблемите на превозвача и през 2013 година - смяната на правителството единствено успя да въведе един нов прочит на вече преекспонираните, дадени отдавна мерки на стари ръководства.

В продължение на година единственото, което гражданите чуваха, бяха гръмки изявления за реформа, без реално действие по тях, и обещания за по-голямо качество на услугата, които и до днес все още не са изпълнени.

Големите рокади в БДЖ

Малко след като новото правителство пое управлението на страната ни, настанаха редица рокади по ключовите позиции в администрацията и държавните предприятие. Вълната за смяна не подмина и БДЖ. През август месец на мястото на изпълнителния директор се настани Християн Кръстев, който пое поста от Чавдар Трендафилов.

Всъщност през цялата година рокадите в компанията далеч не бяха малко. Служебният кабинет също се намеси в ръководството на дружеството, когато от поста бе освободен Велик Занчев

Досега не стана ясно дали освобождаването на ръководители в железницата ще доведе до полижителен ефект за холдинга. Нито един от новите директори не "се престраши" да предложи нов, нетрадиционен или поне истински различен подход, с който дружеството да бъде изведено напред.

Може би това се дължи на простия факт, че нито един от новите директори на холдинга не бе истински нов, а просто “забравен стар”

Димитър Димитров и Георги Друмев, новите управители на "БДЖ - Пътнически превози" и на "БДЖ - Товарни Превози" например. Друмев вече е бил на позицията си шеф на “Товарни превози”, като сам е пожелал да напусне компанията по време на управлението на изпълнителния директор на холдинга Йордан Недев (който заемаше позицията от юли 2011 г. до август 2012). Димитър Димитров пък е бил директор на пътническото поделение в Горна Оряховица, но е бил съкратен заедно с премахването на тази структура.

Това не е първият случай на връщане на стари кадри. Пример е сегашният зам.-изпълнителен дирекор на холдинга Чавдар Трендафилов, който бе назначен по време на служебния кабинет за изпълнителен директор. По времето на Йордан Недев той е бил уволнен като шеф на звеното, отговарящо за локомотивите.

Зам.-министър на транспорта пък стана Антон Гинев, бивш директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура". За зам.-министър на транспорта се спрягаше и името на Христян Кръстев, който също е бил директор на звено в БДЖ и отново е бил уволнен от Недев, а сега е изпълнителен директор. За председател на борда на директорите на холдинга пък беше назначена Анелия Крушкова, която и преди е била в сектора на железопътния транспорт.

Новите стари решения за железницата

Сред “новите” методи за решаване на проблемите на дружеството, които бяха представени през септември, са подобряване на финансовите резултати, повишаване качеството и броя на вагоните, въвеждане на електронна продажба на билети и повишаване на цените. Това са всъщност новите стари планове на затъналото в дългове БДЖ, които бяха маркирани като основни, дори спасителни методи, които ще рестартират печалбите на дружеството.

Подобни намерения бяха заявявани няколко пъти през последните няколко години, но положението на железниците продължава да се влошава.

Последна актуализация: 09:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

5
rate up comment 2 rate down comment 5
Сините камъни
преди 10 години
Всъщност, само в тая част, че държавата трябва да контролира най-важните сектори, си прав! Но демокрацията изисква всичко да е извън обсега на държавата, с една ума, да няма държава!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 6 rate down comment 3
Сините камъни
преди 10 години
Трябва да си смениш преподавателите!Китайците сигурно са големи ***, че правят влакове по бързи от вятъра!Нищо, от което казваш не е вярно!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 6 rate down comment 7
MMB
преди 10 години
Железниците в повечето развити страни са на загуба и това е нормално, тяхната цел не е да генерират огромна печалба и да движат икономиката на страната напред. Затова задача на държавата е да се грижи за тях и да ги финансира. Нашата държава пък е бедна и няма пари да го прави, откъдето идва и основния проблем - колко стари и непривлекателни са нашите железници ни. Идеята пък за приватизация е неприемлива, но доста приляга на ГЕРБ. Като цяло сектори като електроразпределение, водо разпределение, пътища, железници и други подобни не бива да са приватизират, а да се запазят в ръцете на държавата, за да може да се осъществява нужния контрол и да се избегнат монополи и олигополи ситуация, които биха били в ущърб само на гражданите. (примери за това много)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 1
bgMan
преди 10 години
И към Газпром също :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 8 rate down comment 2
Stone_Kold
преди 10 години
да възможен е пътят към надин е винаги послан с рози и 4ервен килим
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още