Преносим медиен плейър, струващ 50 долара, осигурява на много севернокорейци връзка с външния свят въпреки усилията на правителството да запази хората изолирани. Устройството е символ на промяната в едно от най-репресираните общества в света, пише Ройтерс.
Според някои оценки половината от всички домакинства в градовете в Северна Корея имат лесни за укриване плейъри, които са използвани за гледане на DVD дискове и съдържание, съхранявано в USB устройства, които лесно могат да бъдат пренасяни контрабандно в страната и да бъдат предавани от ръка на ръка.
По този начин хората си разменят южнокорейски сапунени сериали, поп музика, холивудски филми и нови предавания, които са изрично забранени от режима в Пхенян. Това разкриват севернокорейски дезертьори, активисти и част от скорошните посетители на изолираната страна.
"Севернокорейското правителство приема националната идеология изключително сериозно, ето защо разпространението на цялото това съдържание, което се изправя пред пропагандата, е голям и нарастващ проблем за тях“, твърди Сокеел Парк от организацията Liberty in North Korea (LiNK), която работи с дезертьорите.
"Ако Пхенян не успее добре да се адаптира към тези тенденции, те биха могли да се превърнат в заплаха за дългосрочното оцеляване на режима“, допълва той.
Севернокорейците харчат по-открито парите си, което е знак, че някои форми на предприемачество се толерират все повече и държавата облекчава до известна степен контрола над икономиката. През последните месеци потреблението е станало доста по-видно.
"Разнообразието и броят на местата, на които местните жители могат да харчат парите си, наистина се увеличават“, коментира редовен посетител на Пхенян, който отказва да бъде идентифициран. „Хората изглежда много по-уверени, докато харчат пари, отколкото бяха преди. Виждал съм хора да харчат по 500 долара за телефон без да се двоумят“.
Същевременно няма признаци, че режимът е готов да разхлаби наистина хватката си, да търси възможности за правенето на големи реформи или да промени непредсказуемите си начини за справяне с външния свят.
Но заедно с повишаването на доходите, все повече стоки започват да се предлагат в страната. Това се случва най-вече на черния пазар, но и в някои контролирани от държавата магазини.
Името на новото устройство, което е символ на промяната, е notel или „notelel”. То идва от комбинацията между севернокорейски думи за тефтер и телевизия. Джаджата може да бъде открита лесно на черния пазар на цена от около 300 китайски юана (48 долара), но е достъпна и в много регулирани от държавата магазини и пазари.
Устройството е легализирано миналата година. Новите правила в страната изискват гражданите да регистрират своите notel-и. Това помага на държавата да следи кой е по-вероятно да гледа забранените чуждестранни медии.
Севернокорейците нямат достъп до интернет, а тези, които могат да влизат онлайн, са ограничени от правителството. Същевременно 2,5-те млн. потребители на мобилни телефони в страната нямат право да звънят извън Северна Корея.
Notel идва от Китай, като често е внасяно контрабандно. Джаджите са загубили своята популярност в Китай през годините, но все още се продават добре в провинциите, намиращи се близо до границата със Северна Корея, сочат данни на базирания в Китай сайт за пазаруване Taobao.
преди 8 години Тука ги умори VHS касетката :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар