IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Най-честите грешки при продажба на имот

Заради пропуските крайният резултат е неблагоприятен - продажбата се забавя и често е на значително по-ниска цена от очакваното

16:07 | 12.10.15 г. 6
Най-честите грешки при продажба на имот

Завишена цена, липса на гъвкавост, лошо състояние на имота. Това са три от грешките, които продавачите допускат, когато решават да продадат жилище, според консултантската компания Bulgarian Properties.

Продавачите допускат грешки поради различни причини – било поради сантиментална стойност на жилището или пък голямата инвестиция по закупуването и ремонта му, било поради лични финансови нужди, които трябва да удовлетвори с продажбата, или пък защото са били посъветвани от роднини, приятели и познати.

Крайният резултат обаче е неблагоприятен – забавяне на времето, необходимо за продажба, както и значително по-ниска цена от очакваното, обобщават експертите.

Завишена офертна цена

При желанието си да тестват пазара и да опитат да вземат по-висока цена продавачите често забравят, че пазарът е конкурентен, а купувачите са добре информирани. Много рядко ще се намери някой, който да плати по-висока от пазарната цена на имота.

Обявяването на имота на по-висока цена с цел тестване и резерв за преговори не само не води до желания резултат, а точно до обратното – отблъсква купувачите и те дори не влизат в контакт, дори и да имат интерес към имота. Така имотът остава извън пазара, продажбата му отнема много по-дълго време от нормалното, а резултатът често е по-ниска цена от първоначално възможната.

В допълнение, неправилното ценообразуване на имотите е в резултат и на привързаност към имота и сантиментална стойност, голяма инвестиция по закупуването и ремонта му, лични финансови нужди, които да бъдат покрити от продажбата, а също и мнение на близки и роднини или на познати, които имат познати, които са продали преди време на висока цена.

Съветът на консултантите е продавачите да се абстрахират доколкото е възможно от тези субективни фактори или да ограничат влиянието им до минимум, като следват пазарните принципи. Така няма как да не се стигне до добра сделка

Предлагане чрез много агенции

Предлагането на имот чрез много агенции се прави с презумпцията, че така ще се достигне до по-голям брой потенциални купувачи. На пръв поглед изглежда логично имотът да се обяви за продажба с много агенции, за да може да бъде предложен на възможно най-много купувачи.

Какво обаче се случва на практика – повечето агенции рекламират основно в няколко портала за имоти и в един момент обявата се появява на едно и също място, но дублирана многократно, при това с вариации в цената, което се случва често дори без знанието на купувача. Промени има и при другите важни показатели, включително и площта.

Купувачите, които търсят по даден квартал и тип имот, виждат обявите и започват да стават подозрителни, тъй като информацията за имота е недостоверна. Резултат – вместо по-мащабна реклама на имота и повече купувачи, получават се недоразумения, губи се време и най-важното – подбива се цената на имота.

По-добрият вариант е продавачите да изберат една агенция, на която да доверят имота за продажба, като подпишат договор с ясни ангажименти и срокове. Ако тази агенция не се справи, посредникът винаги може да бъде сменен. Важното е той да е доверен партньор, който наистина ще вложи усилия за успешната продажба.

Недобро състояние на имота

Първото впечатление е много важно за успешната продажба, а то се постига с приветлив външен вид на имота. Понякога може да се наложи да се направи основно почистване, да се изнесат всички стари мебели, да се направи малък освежителен ремонт или да се отстрани конкретен проблем в имота, като влага или теч.

Важно е преди заснемане на жилището то да е приведено в добър вид. Това трябва да се случва и преди оглед.

Добре е продавачите да са гъвкави и по отношение на времето за огледи. Купувачите са работещи хора и най-често искат посещения след работно време или през почивните дни. Това също може да даде на жилището конкурентно предимство.

Липса на гъвкавост и желание за преговори

Понякога в желанието си да постигнат своето продавачите изпускат добри възможности. Има редица примери за разумни предложения от страна на купувачите за договорка в цената или други параметри по сделката, които дори не биват изслушвани от продавачите.

Продавачите не трябва да забравят, че са на свободния пазар, конкурират се с много други собственици на имоти за вниманието и парите на купувачите и е добре внимателно да преценяват техните предложения. Най-добрият съвет дали предложението е разумно, или не, може да даде брокерът. В крайна сметка най-важното е да се действа разумно, а не под въздействието на емоция.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:34 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

6
rate up comment 6 rate down comment 4
skeptika
преди 8 години
какви са тези "стратегии , презентации,професионализъм" ???жилище се купува/продава чрезАдвокат , Нотариус+Съдия по вписванията!!от 1995 в БГ има Интернет + имотин портали ;) ;).......има заспали люде - за Тях трябва да се Биете..конкуренцията Обаче е в размера на т.н. "Такса Запознаство - 3 , 4 , 5 , 6 % " вие сте повече от участниците на Пазара ..няма място за всички ви
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 7 rate down comment 2
bkbelchev
преди 8 години
Според мен е по-правилно имота да се обяви в повече агенции и която има по-правилна рекламна стратегия и професионализъм ще си получи комисионната. Така агенциите работят за клиента. Говоря от личен опит.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 6 rate down comment 7
BULGARIAN PROPERTIES
преди 8 години
По-голяма конкуренция между агенциите и достигане до повече купувачи. На пръв поглед звучи логично, но всъщност е грешка и ще обясним защо. Всички агенции презентират имота пред едни и същи купувачи и реално конкуренцията между агенциите води единствено до подбиване на цената, за да привлекат вниманието на купувачите с по-добра оферта. Агенциите следва да се конкурират на база качествена услуга, рекламна стратегия и професионализъм, доказани резултати и продажба в срок и на максимална пазарна цена, а не да се конкурират за сметка на вашия имот.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 6 rate down comment 3
Людени
преди 8 години
Ехххх .... пустата му АЛЧносТ !!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 9 rate down comment 5
bkbelchev
преди 8 години
Избирането само на една агенция според мен създава предпоставка за подвеждане на продавача и малко предлагане на имота. Къде остава конкуренцията между агенциите тогава?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 9
ratten
преди 8 години
синоптика и аз смятаме, че най-честата грешка и единствена е да продадеш имота баш кога цените са устремени към върха, но без още да са го достигнали.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още