IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как американските концерни клякат пред Тръмп

Нима американските компании наистина прекланят глава пред бъдещия президент на САЩ, пита реторично германският Handelsblatt

17:44 | 13.01.17 г. 11
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Доналд Тръмп. <em>Снимка: Getty Images News</em></p>

Доналд Тръмп. Снимка: Getty Images News

Когато Доналд Тръмп оказва натиск, се огъват дори големи американски концерни като Ford, General Motors и Boeing. Този натиск стана особено натрапчив, откакто магнатът бе избран за следващия президент на САЩ. Тръмп ще встъпи в длъжност чак на 20 януари, но отсега не минава и ден, без да се намеси агресивно в корпоративната политика. Доколко свободно ще могат да работят в бъдеще компаниите на традиционно либералния пазар, характерен за американската икономика?

Най-новата офанзива на новоизбрания президент бе срещу големия автомобилостроител General Motors, припомня германският всекидневник Handelsblatt, цитиран от БТА.

"Произвеждайте в САЩ!", призова Тръмп компанията в Twitter и я заплаши с високи вносни мита за автомобили, произведени в съседно Мексико, където трудът е евтин. Малко по-късно Ford, конкурент на General Motors, неочаквано обяви, че се отказва от плановете си да построи завод за 1,6 милиарда долара в Мексико, както поиска Тръмп, и вместо това планира мащабни инвестиции в САЩ. 

Големият печеливш е един малък град в щата Мичиган - Флат Рок, чието население няма и 10 000 души. Там всичко се върти около завод на Ford. Във вторник (3 януари) градът внезапно се оказа в "извънредно положение" - Ford обяви, че ще преоборудва завода за 700 милиона долара във високотехнологична производствена база за иновативни автомобилни технологии. Производството на класики като Mustang ще бъде допълнено от технологии на бъдещето като роботизирани автомобили и електрически двигатели. Планира се да бъдат създадени 700 работни места. Флат Рок направо удари джакпота, а шефът на Ford Марк Фийлдс бе шумно приветстван от работниците в завода.

Джими Сетлъс, вицепрезидент на синдиката на работниците в автомобилостроенето UAW, разказа, че плакал от радост, когато научил новината.

Тръмп също има повод за радост. В предизборната си кампания той обеща да създаде нови работни за изтормозената американска автомобилостроителна промишленост. Очевидно той изпълнява обещанието си още преди да влезе в длъжност.

Дали будещият силни противоречия "булдозерен" стил на Тръмп отново се отплаща?

След изборите той заплаши, че изнасянето на американски работни места в чужбина в бъдеще "няма да остава без последици" и заплаши с наказателни мита от 35 %.

За да държи концерните под строй, републиканецът размахва моркова и тоягата. След яростни атаки в Twitter идват помирителни разговори с изпълнителни директори, на които се намеква да не губят приятелството на бъдещия президент.

Шефът на Boeing Денис Мюленбърг, например, бързо обеща по-ниска цена, след като Тръмп вдигна шум, че разходите за новия президентски самолет Air Force One са "излезли от контрол".

Производителят на климатици Carrier с помощта на субсидии бе накаран да се откаже от прехвърлянето в Мексико на 800 от първоначално планираните 1400 работни места.

Необичайните методи, които Тръмп използва, за да убеди компаниите да следват мотото му "Америка преди всичко", от мнозина наблюдатели се оценяват най-вече критично.

"Няма да видим Америка да процъфтява, ако компаниите биват принуждавани да правят неикономически инвестиции", писа в редакционна статия вестник WSJ, който обикновено е близък до републиканците.

Свръхконсервативната републиканка Сара Пейлин, чието име първоначално се спрягаше за пост в кабинета на Тръмп, също остро критикува сделката с Carrier и предупреди за опасността от създаване на "капиталистическа шуробаджанащина". 

Във Флат Рок ръководителят на Ford Марк Фийлдс смело се опита да разсее впечатлението, че се е огънал под натиска на Тръмп.

"Това е вот на доверие към избрания президент на САЩ", заяви Фийлдс на пресконференция и отрече да е сключвал "сделка" с Тръмп.

Решението производството на компактните автомобили Ford Focus да не се прехвърля от  Мичиган в нов завод в мексиканския щат Сан Луис Потоси се основава най-вече на пазарни фактори, категоричен бе той. По думите му компанията е стигнала до извода, че търсенето е твърде слабо, за да оправдае инвестицията за милиарди долари.

Мексико обаче се съмнява в оправданието на Ford и запазва борбения си дух. Правителството заяви, че конкурентоспособността на страната остава висока и не се притеснява за чуждестранните инвестиции.

Всъщност плановете на Ford да произвежда модела Focus в Мексико също не се променят. Компактните автомобили просто ще се правят във вече съществуващ завод в град Ермосильо. Заради ниските възнаграждения южната съседка продължава да привлича американския автомобилостроител.

Ако обаче Тръмп прекрати Северноамериканското споразумение за свободна търговия (NAFTA), това може бързо да се промени. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:42 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

10
rate up comment 4 rate down comment 2
Стоян Петров
преди 7 години
Не разбрах в статията да се говори за повече от 3 000 работни места. Определянето на тези действията на концерните"клякане" е изключително несериозно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 7 rate down comment 1
Slavi.13
преди 7 години
Германиците нещо много съжаляват мексиканците?! Или ги е страх и немските работници да не поискат по национално отговорни ръководители пред нелиберални продажници?! Тръмп е прав! Ако нациите отстояват идентичността и суверенитета си ще бъдат велики иначе ще са просто продажници.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 0 rate down comment 3
Атанасио
преди 7 години
Законовите пречки пред обещаните от Тръмп търговски войни - http://***.investor.bg/analizi/91/a/zakonovite-prechki-pred-obeshtanite-ot-trymp-tyrgovski-voini-231952/С протекционизъм може да оправи икономиката донякъде но се разпалват търг.и валутни войни и проф.Иван Ангелов прекрасно обяснява на кои държави е нужен - http://***.iki.bas.bg/english/CVita/angelov/No248.htmСветът е изправен пред 3 катастрофи и съм обяснил как може да се избегнат - https://***.facebook.com/boyan.durankev/posts/1701431930135034
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 7 rate down comment 1
kony
преди 7 години
За американския работник (гласоподавател) позицията на Тръмп е правилната. Ние да му мислим - трябва ни индустрия, а не само услуги и търговия.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 10 rate down comment 0
dr.5rov
преди 7 години
Много си прав. Детайлите се произвеждат къде ли не по света в това число и в България, после се сглобяват в агрегати някъде по света и накрая всичко това се асемблира в един автомобил, пак някъде по света.Човек ще си каже щом ги правят навсякъде по света, то било лесна работа да си произвеждаш автомобили. Истината е че само в няколко държави има хора, които знаят как и могат да правят коли. Другите могат само да купуват. За повече нямат акъл.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 6 rate down comment 1
nobel
преди 7 години
Нито една автомобилостроителна фирма в света в момента не произвежда целият автомобил. Има съвсем отделни фирми, които произвеждат гумите, стъклата, климатиците, горивните и запалителните системи, окачването, трансмисиите. тапицериите и седалките. Много малко фирми в света си произвеждат сами дори двигателите. Акумулаторите и стартерите, както и моторчетата за чистачките също са съвсем отделно и различно производство. Терминът "автомобилен завод" днес е нещо много по-различно от това, което е било преди 100 години, когато Хенри Форд е имал собствени въглищни мини, собствени железопътни линии, по които са се движели собствените му влакове, теглени от произведени в същата фирма локомотиви, откарвайки желязната руда от собствените му мини до собствените му металургични предприятия.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 6 rate down comment 1
nobel
преди 7 години
Нито една автомобилостроителна фирма в света в момента не произвежда целият автомобил. Има съвсем отделни фирми, които произвеждат гумите, стъклата, климатиците, горивните и запалителните системи, окачването, трансмисиите. тапицериите и седалките. Много малко фирми в света си произвеждат сами дори двигателите. Акумулаторите и стартерите, както и моторчетата за чистачките също са съвсем отделно и различно производство. Терминът "автомобилен завод" днес е нещо много по-различно от това, което е било преди 100 години, когато Хенри Форд е имал собствени въглищни мини, собствени железопътни линии, по които са се движели собствените му влакове, теглени от произведени в същата фирма локомотиви, откарвайки желязната руда от собствените му мини до собствените му металургични предприятия.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 5 rate down comment 5
nobel
преди 7 години
За който не си спомня - то и ние в България имаме "автомобилен завод" за сглобяване на автомобили на фирмата Great Wall. Тези автомобили съществуват, движат се по нашите пътища, но всеки, който е посещавал завода и е виждал поточната линия знае за каква лъжа и измама става дума в случая. Вярно, че наистина добавяме по някой-друг детайл, което позволява въпросните автомобили да се водят "сглобени в България", но действителността въобще не е чак толкова розова. Предполагам, че по някакъв подобен начин и американските автомобилостроителни концерни ще "клекнат" пред Тръмп. Де да беше възможно икономическите проблеми да се решават с командно-административни методи. Все ще се намери начин крушката на левия фар да се поставя в Щатите и по този магически начин изведнъж автомобилът ще е Made in USA
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 9 rate down comment 5
ABBA
преди 7 години
Не може само Путин да е велик диктатор! У Фашингтон всичко е по-по-най велико!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 0
stefanstefanov
преди 7 години
Бойчо,бойчооо,бойчо!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още