IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ще вкара ли Amazon роботи в складовете на Whole Foods?

Очаква се американският интернет гигант да промени напълно начина на работа на фирмата, която придоби наскоро

10:34 | 27.06.17 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Когато беше обявено, че Amazon придобива Whole Foods за 13,7 млрд. долара, Джaк Макей, изпълнителен директор на придобитата компания, направи обръщение към служителите си, посочвайки технологичните иновации на Amazon.

"Ще се присъединим към една компания, която е визионерска", коментира той. "Смятам, че ще получим голяма част от тези иновации в нашите магазини. Мисля, че ще видим доста технологии. Смятам, че ще видим Whole Foods Market да се развива".

Основният въпрос за придобиването е какво ще означават технологиите на Amazon за служителите на Whole Foods, пише в анализ Bloomberg. Дали ще направят някои работи излишни?

По време на преговорите Amazon e прекарала доста време в анализиране на тази технология за дистрибуция, посочвайки възможностите за най-бързо намаляване на разходите, твърди източник, запознат с въпроса, който е пожелал анонимност. Говорителят на Amazon обаче отказва да коментира темата, както и този на Whole Foods.

Експерти твърдят, че най-бързите промени ще настъпят в складовете, които клиентите никога не виждат. Това предолага, че работните места, които ще бъдат засегнати най-рано, ще са именно тези в складовете, където продуктите от доставчиците чакат да бъдат доставени до рафтовете на магазините, коментира Гари Хокинс, главен изпълнителен директор на Центъра за развиваща се търговия и технологии. Това е неправителствена организация от Лос Анджелис, която помага на търговците и марките да правят иновации. Касиерите засега са в по-сигурно положение.

“Amazon може най-лесно да използва експертизата си в складовете, тъй като именно там се крие нейното превъзходство”, коментира Хокинс.

Amazon смята автоматизацията за свое ключово стратегическо предимство в своята стратегия за продажби на хранителни стоки, сочат документи на компанията, разгледани от Bloomberg преди обявяването на придобиването на Whole Foods.

От своя страна Whole Foods има 11 центъра за дистрибуция, специализирани в нетрайни продукти. Освен това има заводи за обработка на морски дарове, кухни и пекарни, които подготвят храни за всяка от нейните локации. Това са местата, където Amazon може да се фокусира в началото, твърдят експерти.

Amazon има своя собствена мрежа от складове в САЩ, с огромен асортимент от стоки. В същите тези места работят стотици роботи. Докато бизнесът на Amazon се разрастваше, нейните складове станаха по-специализирани.

Добавянето на роботи в тях обаче не спря вълната от наемания на нови служители.

Към март тази година компанията имаше 351 хил. служители, което е с 43% повече спрямо година по-рано. Главният изпълнителен директор Джеф Безос обяви, че иска да наеме 100 хил. нови служители в следващите 18 месеца, с което отчасти угоди на желанието на президента Доналд Тръмп американските фирми да откриват работни места.

Голямо предизвикателство за Amazon ще бъде прилагането на нейното ноу-хау в логистиката за дълготрайни продукти, като книги, играчки и таблети за деликатни продукти с кратък срок на годност, като ягоди и пържоли, които трябва да се съхраняват внимателно, при различни температури и да се проверяват редовно.

След като автоматизира складовете, Amazon може да насочи роботите си към магазините. Но не се очаква те да заместят касиерите веднага. Първите ще имат задачата да насочват кои стоки трябва да бъдат прегледани и кога количествата от нещо намаляват, твърди Остин Болиг, съветник на Loup Ventures, която инвестира в стартъпи за роботика.

"Тези роботи могат да работят заедно с хората вътре в магазина, но Amazon ще иска да се увери, че служителите са в пълна безопасност“, коментира още той.

Освен това Amazon експериментира с по-малки магазини в Сиатъл, наречени AmazonGo, които позволяват на пазаруващите да маркират продуктите в телефоните си, да взимат каквото пожелаят и да пазаруват без да е необходимо да преминават през каса.

Amazon твърди, че няма планове да пуска тази технология във Whole Foods, посочва източник, запознат с въпроса.
Американският гигант има добра причина да се насочва по-бавно към автоматизацията на неща, които в момента са изпълнявани от хора – синдикатите. Whole Foods ги държеше настрана, като плащаше добри заплати и избягваше масови съкращения.

Вижте повече технологични новини във видеото на Bloomberg TV Bulgaria!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:05 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 0
zelka007
преди 6 години
https://***.youtube.com/watch?v=dAXdeqcHBp4
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още