IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Германия – страната на стачките

Протестите на машинисти и пилоти парализират от дни транспорта в страната

09:38 | 20.10.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

След масовата железопътна стачка още в началото на седмицата вероятно ще се стигне до значителни вреди и за въздушния трафик на Германия. Пилотите на Lufthansa възнамеряват да стачкуват от понеделник обед до вторник вечерта - и почти веднага ще продължат стачката на машинистите на Deutsche Bahn. Хиляди пътуващи трябва да пренасочват маршрутите си и да обмислят алтернативи, пише Wall Street Journal.

С новите стачки на пилотите за първи път от много време насам транспортът в Германия ще е блокиран за почти седмица. През миналата седмица протести започнаха пилоти на Germanwings - дъщерната на Lufthansa компания, в петък стачка започнаха машинистите на товарни влакове, която бе продължена през уикенда от машинисти на пътническите влакове. Две трети от всички влакове не се движиха точно в дните, в които приключва есенната ваканция на учениците и хиляди семейства разчитат на жп транспорта, за да се приберат у дома. През уикенда стачкуваха всички влакове от регионалния и междуградския транспорт, както и товарните превози. Почти без транспорт оставаха градове като Лайпциг, Манхайм, Хамбург и Хановер. В останалите машинисти подкараха около една трета от влаковете, но това все пак засегна сериозно пътуващите.

Машинистите стачкуват за вдигане на заплатите с 5%. Преговарящите с демонстрантите разкритикуваха обаче профсъюза за това, че е обявил стачката толкова бързо. Това не дало възможност на компанията да отговори на исканията. От Deutsche Bahn са предложили вдигане на заплатите на три етапа в следващите 2,5 години, но машинистите отхвърлят тази оферта.

Пилотите и машинистите увеличават натиска над железницата, Lufthansa и политическите лидери.

В основата на протеста на двете професионални групи обаче не е искането за по-високи заплати. Трудовият спор на машинистите, както и на пилотите, се върти около важните рамкови решения, които ще наложат бъдещи основни рамкови условия. Пилотите се борят за правото си за ранно пенсиониране, машинистите искат колективно договаряне и за кондукторите и друг помощен персонал. Но с това и двете групи служители се сблъскват с плановете на мениджмънта на железопътната компания и авиокомпанията Lufthansa.

Край на конфликта не се вижда, предвид големия обхват на решенията.

Lufthansa трябва да намали своите разходи, за да се може да издържи на силната конкуренция от нискобюджетни конкуренти като Ryanair и Easyjet и подкрепяни от държавите си авиокомпании като Emirates или Etihad от Близкия изток. Най-голямата авиокомпания в Германия иска също и от пилотите да допринесат за намаляване на разходите - и остава упорита в преговорите.

Обединението Cockpit, профсъюзната организация на пилотите, призова в неделя за стачка в периода от понеделник в 13 часа до вторник в 23:59 часа в Lufthansa Passаgе. След седем стачки от април насам компанията не е пожелала да обсъжда предложенията на съюза, оплаква се Cockpit.

Пилотите и мениджърите спорят от месеци за това при какви условия капитаните може да се възползват от ранното пенсиониране. Пилотите искат да се пенсионират от 55 години, докато главният изпълнителен директор на Lufthansa Карстен Спор настоява по-младите пилоти да останат в кокпитите до 60 години.

При железницата ситуацията е по-различна, но също толкова взривоопасна. Агресивната синдикална организация на машинистите GDL иска да разшири влиянието си и залага на плуралитет в тарифните договори. Същността на конфликта обаче е, че синдикалната организация вече настоява на тези нови условия не само за 20 хил. машинисти, но и за около 17 хил. служители в самите влакове. По-голямата синдикална организация EVG обаче настоява да продължи да представлява тази част на служителите. От своя страна, компанията иска да избегне сключването на конкурентни колективни трудови договори за едната професионална група и призовава за ясни отговорности.

Предвид борбата за власт между самите синдикати, както и спора им с компанията, има все по-силна критика към стачките. „Досега профсъюзите в Германия винаги са показвали добра преценка и затова имаше малко стачки. Но това отношение започва да се обръща", заяви говорителят по политиката за пазара на труда на парламентарната група на ХДС / ХСС Карл Шиверлинг пред списание Focus.

"Всеки профсъюз има право да организира стачки", заяви говорителката по политиката на пазара на труда на парламентарната група на СПД, Катя Маст. „Но не е добра тенденция, ако някои малки групи твърдят, че имат право на стачка, за да получат повече за себе си, отколкото за всички останали служители“, заяви още Маст.

В случая по-скоро става спор за надмощие между двете синдикални организации - GDL и Eisenbahn und Verkehrsgewerkschaft (EVG). Двете организации спорят за това коя има право да води преговорите за различните групи служители.

GDL настоява за увеличение на заплатите с 5% и по-кратко работно време. Същността на конфликта обаче е, че синдикалната организация вече настоява на тези нови условия не само за 20 хил. машинисти, но и за около 17 хил. служители в самите влакове. По-голямата синдикална организация EVG обаче настоява да продължи да представлява тази част на служителите. От своя страна, компанията иска да избегне сключването на конкурентни колективни трудови договори за едната професионална група и призовава за ясни отговорности.

Предвид втвърдените позиции компанията предлага да се преустановят преговорите за колективното договаряне с GDL, докато голямата коалиция не представи своя проект за колективните трудови договори. Федералният министър на труда Андреа Налес (СПД) възнамерява да представи новия закон в началото на ноември. В него е заложен принципът, че в една компания не може да има повече от един колективен трудов договор. За конфликтни случаи, като в Deutsche Bahn, германското правителство ще направи предложение за решение, за да помири двете страни, заяви Налес в петък.

Но предвид трудната тематика експертите са по-скоро предпазливи и предупреждават да няма прекалено големи очаквания.

Бившият съдия от Конституционния съд Удо ди Фабио, който е изготвил становище по искане на лекарския профсъюз Marburger Bund, счита, че предложеният от управляващата коалиция закон е „в основата си намеса в правото за свободата на сдружаване". Този нов закон според него е несъвместим с Конституцията.

„От правна гледна точка това си е разходка по острието на бръснач", казва Шиверлинг. Защото „Конституцията поставя тесни граници по отношение на темата за тарифните договорки. Не трябва да очакваме чудеса от закона“. Федералното правителство не би могло да реши борбата за власт на представителите на работниците с факта, че ги подтикне към сътрудничество. „Ако има две профсъюзни организации в една компания, трябва да има един вид предварителен план, за да се постигне споразумение, ако е необходимо – с помощта на помирител ", казва Шиверлинг.

Кадри от последните стачки вижте в галерията на Investor.bg

Още видео материали вижте в сайта на Bulgaria On Air

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:56 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

Финанси виж още