Белгийската група Delhaize е близо до придобиване на голяма мрежа от супермаркети на Балканите чрез сделка със сръбски конгломерат „на стойност стотици милиони евро“, пише FT.
Според споразумението, което с очаква да бъде обявено в началото на март, белгийската компания ще придобие дял от 50% от сръбската Delta Holding, собственик на българската верига Пикадили.
Delta Holding генерира годишна печалба от средно над 1 млрд. евро при оборот от над 2,7 млрд. евро.
Сделката ще превърне Delhaize в първата западноевропейска търговска верига, която придобива присъствие от такъв мащаб на местния пазар, който изглежда готов за ръст и консолидация, пише изданието.
Веригите на сръбската компания Maxi и евтината Tempo са пазарни лидери в Сърбия и бързо се разширяват в съседните Черна гора, Албания, Босна и Херцеговина и България, което им дава достъп до потенциален пазар от 20 млн. души.
Намеренията на белгийската компания за инвестицията станаха известни още в средата на миналата година.
От Delhaize, която вече има дейност в Гърция и Румъния, са потвърдили, че планират да се разширяват в региона, но отказват да коментират относно евентуална сделка с Delta.
Собственикът и председател на съвета на директорите на Delta Мирослав Мишкович смята да се оттегли от търговията и да насочи инвестициите си в своя земеделски бизнес, който е също толкова печеливш, но политически по-независим, пише изданието.
„Ще инвестираме парите от продажбата в развитието на земеделието, което е като сръбския петрол“, казва Мишкович.
Неговите планове предвиждат да продаде и остатъчния си дял във веригата през следващите три години.
Придобивайки Delta, белгийската компания може да спомогне за инжектирането на така необходимата ликвидност в сръбската икономика, като изплати огромните просрочия по плащания на местни производители, казват анализатори.
Пазарният дял на Delta-Maxi в Сърбия е около 30%, с което тя изпреварва значително своите основни конкуренти – хърватската Agrokor и словенската Mercator, които имат по 9% всяка.
Нормата на печалба е много висока поради липсата на конкуренция, казва Анди Робъртс, директор на базираната в Белград консултантска компания Eastern Europe Economics.
Въпреки това ориентираните към ЕС споразумения ще улеснят достъпа на външни играчи на пазара. Миналия месец германската Lidl учреди свое дружество в Сърбия, което накара пазарните анализатори да спекулират относно отварянето на магазини в страната.
„Нормата на Delta със сигурност ще се понижи“, казва Робъртс. „Подобно на местните, чуждестранните играчи искат да извлекат максимално от силната пазарна позиция, колкото е възможно по-дълго.“
Въпреки това опитна компания като Delhaize също ще намери начин да продължи експанзията си в региона с отварянето на региона и пристигането на нови конкуренти, добавя той.
„Все още има време, но пазарът се движи в правилната посока“.


Вдигат учителските заплати с 10 процента
Николай Младенов ще управлява изпълнителния комитет за Газа
Зверско убийство на сина на зам.-кмета на Харков във Виена
Тарикати продават стартови пакети евро от по 20 лева за 50
Мъж е в кома след тежък побой пред магазин
Nvidia получи одобрение да продава AI чипове H200 в Китай
И. Шнабел от ЕЦБ подкрепя прогнозите за повишение на лихвите
САЩ създадоха новия си план за национална сигурност спрямо капризите на Тръмп
Deutsche Bank: Бумът на AI продължава, няма балон
Посланик Пъздър за глобите на ЕС, енергетиката и AI, част 3
Пет от най-странните жабки в серийни автомобили
Първото BMW M се продава
Опасно ли е поставянето на калъфи върху седалки с подгрев
Volkswagen вкарва три модела в сервизите заради проблеми с безопасността
Hyundai възражда един от най-забавните си модели
6 начина да отслабнете до Нова година
Размяна на "любезности" между Мъск и ЕС заради глоба от 120 млн. евро
Франция представи мощна нова система за борба с дронове
Откриха нови доказателства за селективен канибализъм сред неандерталците в Европа
Мутация на грипа във Великобритания може скоро да дойде у нас