Казичене се превръща в една от най-перспективните логистични зони до София

Все повече компании насочват инвестициите си към района

Казичене се превръща в една от най-перспективните логистични зони до София

Логистичният терминал на Верта. Снимка: Верта

Все по-голям брой компании насочват инвестициите към една новообособяваща се индустриална зона на столицата – Казичене. В края на миналата година там стартира изграждането на първата сграда от бъдещия Логистичен парк София, инвестицията в който се очаква да достигне 100 млн. лв. По прогнози на Colliers през тази година предлагането на съвременни логистични и индустриални площи в столицата ще се увеличи с нови 220 хил. кв. м, като сред по-големите зони се очертава именно районът между Казичене и Кривина.

През март независимият логистичен оператор Верта ООД пусна в експлоатация новопостроения си терминал също в Казичене. Първият етап от проекта, включващ строеж на офис сграда с разгъната застроена площ от 1 000 кв.м и склад с 1 200 палетни места, е реализиран в рамките на една година. Общата площ на терена е 10 хил. кв. м и след приемането на новия градоустройствен план на София позволява разширение на складовата площ с още 3 600 палетни места. Планираното разширяване на складовите площи основно за контрактна логистика се предвижда за 2008-2009 година.

„Както в цял свят, така и у нас логистичните зони постепенно се концентрират в периферията на индустриалните центрове, най-често в близост до важни транспортни възли. Казичене е перспективна индустриална зона поради удобното си и комуникативно местоположение - между магистрала Хемус и магистрала Тракия, тук се пресичат околовръстният път на София и ж.п. линията София - Пловдив, наблизо е и летище София. Съвсем естествено е към района да се насочват фирми от бранша“, коментира Бойка Кожухарова, управител на Верта.

Компанията аргументира решението си да инвестира в собствена база с недостига на модерни офис площи в непосредствена близост до складови бази. „В страни като Полша, Чехия и Словакия отдавна съществуват логистични центрове, в които спедиторите могат да наемат площи и да се концентрират върху основната си дейност, без да се налага да навлизат в сферата на строителството“, каза Кожухарова.

По думите й ефективността на бъдещи инвестиции в по-скъпите периферни райони на столицата е спорна. Такава например е зоната около Аерогара София, където вече са построени няколко складово-логистични бази. Големият скок на цените на земята насочва инвеститорите към по-отдалечени райони, където ги очакват значителни инфраструктурни и организационни проблеми.

„Проблемите при реализирането на подобни проекти съпътстват инвеститора от момента на първия му опит да си осигури подходящ терен. Освен че земята е раздробена между множество собственици, тя най-често е и с неподходящ статут (земеделска земя), липсва пътна и друга инфраструктура, което неминуемо се отразява на стойността и сроковете на строителството.

Ако човек иска да разбере какво се има предвид, когато се говори за българската бюрокрация, удачно е да се заеме с градоустройство, осигуряване на комуникации от традиционните монополисти на пазара и узаконяване на изградения съгласно утвърден вече проект строителен обект.

За съжаление, държавата подпомага с изграждане на инфраструктура само най-големите инвеститори. Останалите фирми трябва да разчитат на себе си. При липсата на средства за тези цели в бюджета би следвало да се предоставят данъчни облекчения на инвеститорите, които изграждат комуникации и подобряват околната среда“, отговори Кожухарова на въпрос за проблемите при реализирането на подобни проекти.

Верта е българско дружество с основен предмет на дейност международен транспорт и спедиция, логистика, складиране и дистрибуция. От 1997 г. е изключителен агент по договор за франчайзинг с Hellmann Worldwide Logistics, една от 10-те най-големи спедиторски фирми в света с 341 офиса в 134 страни. За изминалата година Верта е постигнала 50% ръст в продажбите спрямо 2005 г. Очакванията за тази година са също за висок растеж, въпреки рязкото намаляване на приходите от митническа обработка вследствие присъединяването към ЕС.

Според Кожухарова по-малкият обем митнически обработки се отразява отрицателно на приходите в бранша, но негативното влияние е различно в зависимост от степента на специализация на дадена фирма в митническото обслужване. „За нас митническото агентство е съпътстваща транспорта услуга и ефектът от отпадането му не е определящ за развитието на компанията“, добави тя.
По статията работи: автор Десислава Попова
Още по темата: Новини