Моловете у нас нямат достатъчно потребители, тъй като на българина е необходимо време да свикне да пазарува в тези нови търговски формати. С други думи, нужно е той да повиши културата си на пазаруване. Това мнение изказаха участниците в панелната дискусия, посветена на бъдещето на търговските центрове у нас, по време на конференцията BalRec, която се проведе вчера.
Според Драгия Драгиев, мениджър Управление на активи в GE Capital Real Estate Central&Eastern Europe, от една страна ниското потребление се дължи на сравнително по-ниските доходи на значителна част от населението. Наред с това обаче трябва да се повиши и културата на пазаруване, за да може потребителите да свикнат да пазаруват в моловете.
По време на конференция за имоти миналата година Васил Райчев, собственик на веригата Hot Spot, която у нас е дистрибутор на над 20 международни марки, каза, че българският потребител трябва да се образова, за да пазарува в модерните търговски центрове.
Подобно становище на конференцията изказаха и други от участниците в панела.
Според Драгиев, макар в по-малка степен, в София също все още има потенциал клиентите, които не са добре запознати с моловете, да започнат да използват и тази възможност за пазаруване. В провинцията обаче има още по-голямо разминаване в нивото на „културата на пазаруване“ с това на столичани. Там търговският център все още не е толкова познат и, за да се повиши неговият потенциал, потребителите трябва да свикнат да го използват, смята той.
Стефан Косев, управляващ партньор в Regent's Property Advisors и бивш изпълнителен директор на веригата хипермаркети „Пикадили“, също каза, че е необходимо време, докато потребителят свикне с новите формати – да обходи един мол, да се ориентира в него и да може да намира по-лесно конкретните магазин, които търси.
На въпрос на Investor.bg защо потребителите се ориентират лесно и пазаруват с охота сравними продукти, но на значително по-евтини цени в по-развитите страни, Венцислав Огнянов, директор "Продажби" на Humanic за България, отговори, че що се отнася за една и съща верига в цените на същите продукти на различните пазари не би трябвало да има значителни вариации. Той каза, че поради мащаба на някои от западните пазари може в конкретни случаи наистина да се предложат по-ниски цени.
Симона Първанова, директор "Бизнес развитие" в консултантската компания Forton International, каза, че заблудата, че молът у нас е скъпа дестинация за пазаруване трябва да се разсее. По думите й много от моловете предлагат продукти във всякакви ценови сегменти, за потребители с различна покупателна способност.
Косев обясни, че става дума за „приоритетно пазаруване“, при което потребителите, в зависимост от своя вкус, разбиране и приоритети, избират дали да пазаруват по-евтини или по-скъпи продукти и за кои точно видове продукти да отделят повече пари и за кои – по-малко.
Хората сами избират дали да си купят скъп кашкавал или скъп автомобил, каза той.


Откриха 8 кг марихуана при спецоперация в Бобов дол
Коледната трапеза ни струва два пъти по-скъпо от миналата година
Пускат с вертолет провизии за екипажа на блокирания танкер край Ахтопол
SENSHI 29: Зрелищни нокаути, драматични обрати и силни български победи във Варна
Тийнейджърка скочи от блок в Пловдив
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Защо Швеция предлага безплатен престой в тиха горска хижа?
Гуцанов: Социалните разходи и придобивки за хората се запазват
Защо аутизмът не трябва да се третира като самостоятелно състояние?
Букурещ гласува в кметската надпревара


преди 14 години Да обиждаш евентуалните си клиенти, че са некултурни е просто абсурдно за всеки търговец! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Аз поне в София не виждам МОЛ-овете да имат проблем с купувачи. Иначе е нормално "Porsche Fation" да не продадат повече от 2 якета като са по 2000 лв.БГ търговците като цяло са много зле и тотално бъркат бизнес стратегията - големите пари се правят с оборот, а не с големи надценки, както е тук (не само в МОЛ-овете).Лично аз харесвам моловете - имат разнообразни магазини, не само скъпарски. Китайските ризи са по 15-25лв и в мола и на Илиянци - предпочитам мола като обстановка. Разбира се за дънките по 240лв. сте прави, но в "теранова" да речем си ги има и по 40 лв. Както и на улицата трябва да знаеш в кой магазин да влезеш. Най-голямата разлика е, че е топло през зимата и прохладно през лятото, има читава тоалетна и не ти лазят *** в краката ти като на Витошка например. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години хе хе хе ...ами не им върви алъш вериша вече! Хората се образоваха и не се поддават на ефтини трикове а те се изчерпаха от към идеи! Но и те челяд искат да отгледат! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години А има ли "култира на предлагане"? Как може да се продава с надценка от по 300-400%, а понякога и повече!? Вече никой не се връзва на промоции от типа "80-90% намаление". В България както винаги късно навлизат новите неща, скъпите моловете вече са отживелица, а по Белите страни вече в моловете е супер евтино, защото конкуренцията с интернет сайтовете е огромна. Добре че последно време интернет търговията се развива с много големи темпове и при нас. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Браво на всички писали тук, но моя въпрос е следния : Дали *** БГ МЕНЪДЖЪРЧЕТАТА ни четат коментарите ? Много, много моля някой такъв УМНИК - ВРЪЗКАР да се включи в коментарите бе. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Призива за повишаването на културата на пазаруване ми прилича на известното изказване на Мария-Антоанета която питала, защо хората се бунтуват и и било отговорено, че нямат хляб за ядене, тя отвърнала "Като няма хляб, да ядат пасти." отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Културна промоция: чорапи и потник - на културна цена от 200лв. Културно произведени, от културна компания. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Гледам отново статията и коментарите и тези така наречени господа и госпожи "мениджъри" просто ме предизвикаха да си повиша културата на пазаруване с една идея повече - толкова много мои познати си пазаруват от интернет, че ще взема и аз вече активно да го правя...да видим как ще се отрази повишаването на потребителската ми квалификация сега на моловете...ще ходя там само да разглеждам и да си харесвам разни стоки, после ще си ги намирам в нета на минимум половин цена... в този ред на мисли всъщност искам да ви благодаря, че ме "светнахте" относно бъдещите ми харчения и ми дадохте ценна възможност да използвам малко по-ефективно средствата си...:) Дано някой ден отново си припомните златното правило в търговията, че "клиента винаги е прав" и да успеете да го осмислите навреме:) Приемете го като доброжелателен съвет:) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Направо неочаквани изказвания, а изборите още са далече...ако някой като г-н Райчев, Драгиев, Косев и другите им "колеги" ми каже, че съм необразован клиент - ами бих искал да им кажа, че от сега нататък ще бъда много внимателен и критичен и както подобава на един западно ориентиран потребител, определено НЕ бих посетил техните вериги магазини, защото съм се почувствал лично засегнат... и ще се постарая да го споделя и с моите приятели !!! И за сметка на това ще отида при преките им конкуренти...където ще мога да похарча парите си "по-културно"... Дано да прочетат този пост и да се замислят преди следващите си изказвания... А за изказването на г-жа Симона Първанова относно мита, че "Моловете са скъпа дестинация"- мисля, че ако няколко стотин хиляди активни потребители са се заблудили, а тя е права...нещо не ми се вързва някак си...явно във Forton имат интересни критерии в HR отдела при подбора на кадри ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Някой май са много изтрещяли и имат нужда от повишаване на умствения капацитет, за да разбере, че тези бункери стават само за паркинги и КУЛТУРА и пазаруване имат толкова общо, колкото образованието им и умствените им възможности.Предполагам, че за половината от участниците в тази дискусия банята е събитие веднъж седмично и компенсират миризмата си със силни парфюми, каквато е практиката в повечето магазини за ароматизиране на залежалата си стока. отговор Сигнализирай за неуместен коментар