Банките в еврозоната рязко са понижили натрупаните лоши кредити през последното тримесечие на миналата година. Най-голям спад се отчита в Италия и Ирландия, сочат данни на Европейската централна банка (ЕЦБ), цитирани от Ройтерс.
Справяне с лошите кредити във валутния съюз беше приоритет за ЕЦБ. През миналата година институцията публикува нови насоки, призовавайки кредиторите да представят конкретни планове за действия.
Банките в еврозоната свиват експозициите си към лоши кредити от 972 млрд. евро до 931 млрд. евро в рамките на периода октомври – декември 2016 г.
Половината от това понижение се дължи на Италия, но въпреки това един от всеки 10 кредита в Италия е необслужван. Една четвърт от лошите кредити в еврозоната са в Италия.
Натрупаните лоши кредити във валутния съюз на стойност близо 1 трлн. долара са наследство от дълговата криза и спъват кредитирането и икономическия ръст. Те са повод за притеснения и в ЕЦБ, тъй като програмата й за стимули приключва по план в края на тази година.
Голямо препятствие пред свиването на лошите кредити е, че частният пазар на такива заеми е малък и не особено ликвиден, което води до изключително ниски цени. Така банките нямат стимул да понижават купчината лоши кредити, защото се получават значителни загуби и в баланса им се появява дефицит на капитал, труден за запълване.
Unicredit поведе усилията в тази насока, като набра капитал и задели 17,7 млрд. евро лоши кредити за продажба до края на 2017 г. Monte dei Paschi di Siena обаче няма видими сигнали за напредък, а държавната помощ се проточва повече от очакваното.


Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?