Airbus инвестира 15 млрд. долара за развитието на новата си линия самолети A350 XWB, за да бъдат по-леки, горивно ефективни и аеродинамични в сравнение с предишни поколения на търговските самолети, съобщава Quartz. От гледна точка на бъдещите пътници обаче нищо не е от толкова голямо значение колкото идеята да се смекчи влиянието от преминаването през няколко часовите зони.
Самолетите дебютираха по-рано тази година в САЩ, като в момента са част и от флотилията на Qatar Airways. И макар да няма решение за факта, че може да пътуваме по света по-бързо отколкото да се адаптираме към местното време, A350 XWB въвежда няколко ключови иновации, които са насочени към неприятните последствия от дългите полети – от нови светлинни системи до различни материали при конструирането на самолетите.
Една от стратегиите за намаляване на умората от часовата разлика е опитът за поемане на контрола над естествения цикъл на спане на организма, който отговаря на изгрева и залеза. През деня тялото произвежда съвсем малко мелатонин, хормон, който ни кара да се чувстваме уморени, но когато се стъмни, неговото ниво се увеличава. Именно за това A350 XWB е снабден с ново LED осветление, което променя цветната температура по време на полета, имитирайки естествените промени на слънчевата светлина.
Според говорител на Airbus системата може да възпроизведе 16,7 млн. различни светли цветови комбинации, които могат да променяни според дължината на полета или смяната на часовите зони, за да се помогне на тялото да се синхронизира по-бързо към крайната дестинация в по-малка времева рамка.
Някои изследвания откриват още, че промени в налягането и ниската влажност също изострят отрицателни ефекти на смяната на часовите зони. A350 XWB има механизми за намаляване и на тези влияния.
Около 53% от рамката на самолета е изградена от здрава, но лека и подсилена с въглеводорни влакна пластмаса. Според Fast Company това съотношение е по-високо от използваното от самолетите в миналото, което прави летателният апарат по-енергийно ефективен. От това обаче има и друга полза: материалът е по-малко податлив на корозия от алуминия, традиционно използван от самолетите. Това означава, че влагата ще е по-малко проблематична. В следствие на това самолетът може да лети при налягане от до 1800 метра, което позволява повече влажност на въздуха и е по-близко до налагането на земята от 2400-те метра, което според Airbus е типично за повечето самолети.
Освен това летателният апарат има своя система за филтриране на въздуха, която сменя въздуха в самолета на всеки 2-3 минути. Говорителят на Airbus казва, че тази функция не е насочена към борба с умората от часовите разлики, но подобрява качеството на въздуха, което може да помогне на пътниците да спят по-добре. А всяко нещо, което прави това, може да помогне и за преодоляване на умората.


Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци