IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Лондон започва да събира „данък отрова“ от старите коли

Всички бензинови и дизелови автомобили, които не изпълняват нормата за емисии Euro 4, ще плащат по още 10 паунда на ден

16:57 | 23.10.17 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Пътна маркировка сигнализира за началото на т. нар.&nbsp;Congestion Charge Zone, в която се начисляват допълнителни такси. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Пътна маркировка сигнализира за началото на т. нар. Congestion Charge Zone, в която се начисляват допълнителни такси. Снимка: Ройтерс

Лондонските шофьори ще трябва да бръкнат по-дълбоко в джобовете си. От днес собствениците на по-стари коли трябва да плащат допълнително по 10 паунда на ден, ако искат да карат във вътрешността на града. Новата „Toxicity Charge“ (накратко T-Charge, в превод „Такса отрова“) важи за всички бензинови и дизелови автомобили, които не изпълняват нормата за емисии Euro 4.

Според местната власт новата такса ще засегне около 10 хил. шофьори. Според Sunday Telegraph те са дори 6 500, тъй като мнозина са си купили по-нов автомобил след обявяването на идеята за въвеждането на мярката през февруари.

Т. нар. T-Charge се събира допълнително към  Congestion Charge от 11,50 паунда. Тя се плаща от няколко години от всички шофьори, ако искат в работни дни да шофират в града между 7 ч. и 18 ч. Всички регистрационни номера на автомобилите се регистрират чрез камери за наблюдение, така че който не плати таксата, получава напомняне от местната администрация, предава DPA.

Борбата срещу замърсяването на въздуха е един от приоритетите на кмета Садик Хан. „Шокиращо е, че живеем в един град, в който въздухът е толкова замърсен, че много деца израстват с проблеми с дишането", казва лейбъристът. 438 училища в британската столица се намират на пътища, където нормите за замърсяване на ЕС редовно се превишават. 9 000 лондончани умират преждевременно всяка година заради дългосрочните проблеми, породени от замърсения въздух.

От избирането си на поста през миналата година Хан стартира няколко инициативи. За по-старите таксита например има премия за бракуване в размер на до 5 хил. паунда. Всички двуетажни автобуси до 2019 г. трябва да са хибридни. Всички останали автобуси от градския транспорт трябва да имат водородно или електрическо задвижване до 2020 г.

Основният проблем обаче остават личните автомобили. Задръстванията по тесните улици стават все по-сериозни.

Лондончани изглежда приветстват по-строгата политика на Хан: според проучване на You-Gov 74% подкрепят новия T-Charge. Това обаче може да бъде свързано и с факта, че огромното мнозинство не е засегнато от новата такса. Критиците посочват, че данъчната тежест ще засегне особено по-бедните жители, които са склонни да карат по-стари автомобили.

Засега Хан избягва по-общи забрани. Вместо това той залага на това, че самото шофиране става по-скъпо, а с това – неатрактивно. Така например той проучва дали да не разшири т. нар. Congestion Charge Zone (зона със задръствания във вътрешността на града). Засега тя се простира от „Хайд Парк“ на Запад до Тауър Бридж на Изток. В бъдеще обаче може да стигне до вътрешния транспортен пръстен, а с това и до някои предградия.

Освен това кметът възнамерява да съкрати срока за въвеждане на зона с нулеви емисии от 2020 г. до 2019 г. В нея собствениците на дизелови коли, които изпълняват стандарта за изгорели газове Euro 6, и тези с бензинови коли, които изпълняват стандарта Euro 4, ще могат да се движат както досега, а всички останали ще плащат допълнителна такса.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:26 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още