Японският производител на автомобили Nissan Motor е подготвил предложение, с което да се освободи от контролa на Renault, купувайки по-голям дял във френската компания майка, заявиха източници за Ройтерс. От няколко месеца се води ескалираща битка между шефа на алианса Renault-Nissan Карлос Госн и френската държава – най-големия акционер в Renault.
В документ от три страници, представен пред френското правителство, японският производител призовава за дълбоки промени на 16-годишния алианс, който да предоставя на компаниите еднаква тежест при вземането на общи решения и „по-добър баланс“ на кръстосаното акционерно участие от 25-35%, казват източници от правителството и компанията.
Renault държи в момента 43,4% от Nissan и има решаващ глас в регистрираната в Холандия управленска структура Renault-Nissan BV. Nissan от своя страна има 15% от Renault без обаче право на глас.
Исканията на Nissan идват като отговор на 61-годишния Госн, главен изпълнителен директор и на двете компании, спрямо изненадващия ход от април, при който икономическият министър Емануел Макрон увеличи дела на Франция в Renault от 15% на 19,7%, информирайки Госн за хода в телефонен разговор часове преди решението да влезе в сила.
Повишаването на дела, определяно като временно, позволи на правителството да наложи перманентно удвояване на правото си на глас на акционерската среща на компанията, блокирайки предложената от Госн възможност за неучастие в нов закон, влизащ в сила през следващата година.
Ответен план, с който се предоставя повече сила на Nissan – чрез възстановяване на правото ѝ на глас в Renault с цел контраатакуване на повишеното влияние на правителството, вече има подкрепата на борда на Renault. Представители на френската държава се въздържаха при вота на 16 април и оттогава оспорват неговата легитимност, казват източниците.
Новите предложения на Nissan обаче, одобрени от втория по ранг след Госн Хирото Сайкава на 3 септември, отиват още по-далече.
По силата на френския и японския закон предложеното кръстосано акционерно участие от 25-35% ще даде право на глас на Nissan като най-голям акционер в Renault докато в същото време лишава френския производител на автомобили от реципрочно влияние на срещите на Nissan.
Това води до „обръщане на баланса на силите в рамките на алианса в ущърб на Renault”, казва източник от френското правителство.
Говорители на френското финансово министерство, Renault, Nissan и техния алианс отказват да коментират предложенията на японския производител.
„Nissan е изцяло ангажиран с успеха на алианса и значителните ползи, които сътрудничеството е предоставило на всички страни“, заяви говорителят на компанията Джонатан Адашек.
Ситуацията отбелязва нов етап в конфликтните отношения между Госн и френското правителство. Освен това тя заплашва бъдещето на автомобилно сътрудничество, често определяно като рядък успех в индустрия, чието минало е изпълнено с провалени сливания.
Сблъсъкът с 37-годишния Макрон, банкер от Rothschild, станал министър в социалистическото министерство, извади на показ противоположните визии за алианса.


МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?