IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Производителите на автомобилни компоненти у нас с 2 млрд. евро приходи за 2016 г.

Над 100 големи компании са установили в България производството на компоненти за почти всички автомобилни марки

18:10 | 04.12.16 г. 3
<p>
	Производство на автомобилни компоненти в Русе. <em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Производство на автомобилни компоненти в Русе. Снимка: архив Ройтерс

Очаква се приходите от продажби на производителите на автомобилни компоненти в България да достигнат 2 млрд. евро за 2016 г. За 2015 г. те са били 1,55 млрд. евро, което е 3,5% oт брутния вътрешен продукт (БВП), отчетоха днес от Българската агенция за инвестиции (БАИ) по време на конференция в Правец. В сектора са заети повече от 33 хил. души.

България е на първо място сред 10 европейски държави по привлекателност за инвестиции в сферата на автомобилната индустрия според проучване на консултантската компания „Колиърс интернешънъл“, припомниха от БАИ.

Според Стамен Янев, изпълнителен директор на агенцията, вече е постоянен интересът към производство на части за големите автомобилни концерни в България. През последните пет години агенцията е сертифицирала 9 проекта в автомобилния сектор за над 310 млн. лв. Това ще създаде предпоставки да се отворят над 6500 допълнителни работни места.

От БАИ обясниха, че има 6 потенциални проекта за следващата година в тази област, като един проект е в процес на сертифициране.

Над 100 големи компании са установили у нас производството на компоненти за почти всички автомобилни марки

В Пловдив се произвеждат маслените помпи за новата S-класа на Mercedes, дисковите спирачки на Audi Q 7 се произвеждат в Русе, чипове и интегрални схеми, климатични инсталации за BMW, Audi, VW AG се правят в Божурище. „Са-Ба България“ избра Димитровград за производството на осветителни тела за автомобили. Стойността на проекта е 8 млн. лв., а новооткритите работни места ще бъдат 150. В заводите на „АББ“ пък се произвеждат роботите, които сглобяват BMW. В Стара Загора се  произвеждат уплътнения за Opel, а в Мусачево и Ихтиман – тапицерия за „Мини Купър“.

„Южна България е успяла да привлече повече инвестиции в автосектора, но се наблюдава и засилен интерес към районите със завишена безработица в Северозападна България. Очакванията са в скоро време и в този район да има стратегически инвеститор, който да подобри социалната среда в региона. А предизвикателството пред автомобилната индустрия в България е не само да произвеждаме авточасти за световни марки, а да имаме наш завод за автомобили“, заяви Стамен Янев. Той подчерта, че този сектор е изключително важен за бъдещето на българската икономика.

Според проучване на БАИ инвеститорите имат позитивна нагласа за икономическата перспектива пред България. Това се дължи преди всичко на по-евтината работна ръка, ниските данъци, приемливата цена на електроенергията, валутния борд, географското положение на страната, членството й в ЕС. Очакванията на потенциалните инвеститори са да намират висококвалифицирани работници, което е едно от предизвикателствата пред България.

„Хората са тези, които могат да направят един бизнес, една система или една държава по-устойчива, по-сигурна и по-привлекателна. Затова много бързо трябва да създадем условия за обучение на квалифицирана работна ръка, която инвеститорите търсят, а ние не можем да им предложим“, заяви изпълнителният директор на БАИ.

По време на конференцията бяха разгледани възможностите за привличане на чуждестранни инвестиции в България, насочени именно към развитието на експорта, заетостта и регионалната икономическа активност в автомобилното производство. „Насърчаването на инвестициите в научноизследователска дейност, както и проектите в автомобилното производство, включително свързаната с тях развойна дейност, са наш приоритет“, поясни Янев.

Той допълни, че скоро ще бъдат внесени законодателни инициативи, които целят въвеждане на допълнителни данъчни облекчения (като намаляване на облагаемата основа с платените заплати за научно-развойна дейност). Няма силна икономика без силна научно-развойна дейност, категоричен е Стамен Янев.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:49 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

3
rate up comment 1 rate down comment 0
Ivel
преди 7 години
Аз друго имах предвид, ама каро си я подкарал за малките заплати да питам тогава; А ич, добре ли е? Уверявам те на който има акъл в главата плащат добре а който не е учил, извинете такива са възможностите към момента.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 0 rate down comment 2
michaelis12
преди 7 години
защото хората нямат работа ако намерят нещо то с 300/400 лв. на месец и цените на всичко е като в Германия също и болниците трябва да се плащат просто не може се живее затова може би напускат .....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 1
Ivel
преди 7 години
А в Ботевград, Ямбол, Смолян защо пропускате тези градове. Статията е непълна и доста любителски написана.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още