IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Adidas прави крачка напред към ускорено производство на маратонки

Компанията залага на фабрики с голяма автоматизация на процесите

11:54 | 05.10.17 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

В производствена зала, чиста като болница, малки топчета с размера на грахово зърно, направени от бяла пластмаса, се изсипват в нещо, което прилича на кутия за обувки на Adidas с размера на миниван и е украсено с трите бели линии отстрани. Само след няколко секунди машината се нагрява и обработва материала в подметки на обувки за бягане на Adidas. Нужен е само един работник, който да закрепи парчетата пластмаса към т.нар. стабилизиращи ленти.

Това е „Speedfactory” (Скоростната фабрика – бел. ред.) на Adidas, където производителят на обувки има за цел да докаже, че може да печели от производството на скъпи обувки в развитите икономики. До следващата есен фабриката, която е голяма колкото игрище за футбол, ще има около 160 служители, които ще правят по 1500 чифта маратонки на ден, или 500 хил. годишно, пише Bloomberg.

Фабриката се намира по средата между Мюнхен и Франкфурт, а нейно копие, работещо по същия модел, ще отвори врати тази есен в близост до Атланта в САЩ. Те ще бъдат ключова част от усилията на Adidas да настигне лидера в индустрията Nike. Освен това заместват ръчното шиене и залепване на обувките, което вече се прави от машини.

Всичко това прави производствения процес по-кратък – един ден, в сравнение с два или три месеца в Китай и Виетнам, където компонентите се прехвърлят между доставчиците, произвеждащи отделните части.

„В историята на производството на маратонки това е може би най-голямата революция, откакто производството се премести в Азия“, коментира Джеймс Карнс, ветеран от Adidas, отговарящ за фирмената стратегия. „А може би и откакто се правят спортни обувки“.

Тези фабрики заимстват от пионери в бързата мода като Zara и H&M. Същевременно са част от усилията на Adidas да произвежда по-бързо обувки, футболни екипи и стоки от дизайнери, които да продава в магазините си. Adidas твърди, че обединяването на ускорените процеси с персонализирането на други ще позволи на компанията да продава повече продукти на пълна цена и да кара клиентите да не предпочитат конкурентните марки.

Adidas залага, че може да повтори еуфорията с производството на обувки за градска среда, които ще се произвеждат в две подобни скоростни фабрики – в Лондон и Париж тази есен, както и в Ню Йорк, Лос Анджелис, Токио и Шанхай следващата година.

Във всеки случай обувките са проектирани така, че да бъдат създавани от машини, а не на ръка, а Adidas получава допълнителен бонус от запазването на най-новите тенденции и идеи за вътрешна употреба, вместо да ги споделя с доставчиците.

„Нашата индустрия е изключително конкурентна, така че новите неща имат голяма стойност“, коментира Герд Манц, който съблюдава технологичните иновации в Adidas. “Целта ни е да използваме това като основа за иновации“.

Конкурентите на Adidas имат подобни стратегии. Nike инвестира в компания за производство на машини, които могат да сглобяват горната и долната част на обувката 20 пъти по-бързо от работник. New Balance Athletics и Under Armour започнаха да правят подметките на някои обувки с 3D принтери. Feetz, която е базирана в Сан Диего, твърди, че може да прави на 3D принтер персонализирани обувки за купувачи, които изпращат снимки на краката си.

Скоростните фабрики не означават непременно по-малко работни места в поддоставчиците на Adidas. Компанията прогнозира 10 до 12% годишен темп на растеж, което изисква допълнителни 40 млн. чифта обувки годишно до 2020 г., а приносът на автоматизираните фабрики ще бъде незначителен. Но ако тези заводи се докажат като успешни, Adidas може да разшири производството си до 2,5 млн. чифта годишно във всяка от сегашните си фабрики.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:47 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още